Gemeente van Christus  Houthalen Oost

Openbaringen les 1

Outline

Introduktie

1. Johannes ontvangt een boodschap uit de hemel (1:1-10)
2. De Zoon van God (1:11-20)
3. Jezus’ boodschap aan de zeven gemeenten (2-3)

Deel 1

4. Het visioen van de vierentwintig oudsten rondom de troon en de vier dieren voor de troon (4)
5. De verzegelde boekrol en het Lam dat waardig is (5)
6. Het openen van de eerste 6 zegels (6)
7. De verzegeling van de 144.000 en de grote menigte uit de grote verdrukking die God dag en nacht verheerlijken (7)
8. Het openen van de zevende zegel die bestaat uit zeven bazuinen waarvan de eerste zes worden gebazuind (8-9)
9. Het geopende boek dat zoet in de mond was maar bitter in de maag (10)
10. De twee getuigen die na hun profeteren werden gedood door het beest (11:1-14)
11. De zevende bazuin wordt gebazuind, God heerst als een Koning (11:15-19)

Deel 2

12. De vrouw, het kind en de draak (12:1-6)
13. De draak is satan en wordt op de aarde geworpen (12:7-12)
14. De draak voert oorlog tegen de vrouw en haar nageslacht (12:13-18)
15. Het beest uit de zee dat de volharding en het geloof van de heiligen op de proef stelt (13:1-10)
16. Het beest uit de aarde dat bewerkt dat iedereen het eerste beest zal aanbidden (13:11-18)
17. Het Lam en de 144.000 vrijgekochten van de aarde (14:15)
18. De boodschappen van de 3 engelen om het beest en zijn beeld niet te aanbidden maar God (14:6-13)
19. Het oordeel van de zoon over de aarde (14:14-20)
20. Het lied van de overwinnaars (15:1-4)
21. De zeven schalen vol van Gods gramschap (15:5-8)
22. De zeven plagen (16)
23. Het oordeel over Babylon, de grote hoer (17)
24. De val van Babylon en de vreugde van de heiligen omdat God hun zaak tegen haar had berecht (18)
25. Het overwinningslied in de hemel over Babel (19:1-10)
26. Het Woord Gods die vonnis velt en oorlog voert in gerechtigheid tegen het beest en zijn profeet en hen overwint (19:11-21)
27. Het binden van de draak en het heersen van de onthoofde zielen voor duizend jaar (20:1-6)
28. Het vrijlaten, de verleiding en de veroordeling van de duivel (20:7-10)
29. De grote witte troon en het oordeel over de doden naar hun werken (20:11-15)

Conclusie

30. De nieuwe hemel en de nieuwe aarde, het nieuwe Jeruzalem uit de hemel en God die bij Zijn mensen is (21:1-8)
31. Het nieuwe Jeruzalem met de heerlijkheid Gods, haar opmeting en inwoners en omgeving (21:9-22:5)
32. De verzegeling van het boek en de spoedige komst van Christus (22:6-21)

Vijf verschillende zienswijzen van het boek

1.       Geschreven tegen het einde van de eerste eeuw om de christenen bij te staan hoe ze moeten omgaan met de komende vervolging van het Romeinse Rijk. Christus roept hen op om trouw te blijven en niet ongehoorzaam te worden. Christus zou ervoor zorgen dat het Romeinse Rijk ten onder zou gaan en maken dat de christenen overwinnaars zouden zijn.

2.       Geschreven voor 70 n.C. en het thema is de val van Jeruzalem. Het helpt de christenen om klaar te zijn voor deze grote gebeurtenis. Volgens deze zienswijze is Jeruzalem de hoer van Openbaringen 17.

3.       Geschreven om grote politieke en godsdienstige gebeurtenissen in de wereld te voorspellen die zullen plaatsvinden tussen de 1ste en de 2de komst van Christus (Romeinse Rijk, Katholieke Kerk, Islam, Calvinisme, Luther, … ). Volgens deze zienswijze is de Katholieke Kerk het tweede beest van Openbaringen 13 en de hoer van Openbaringen 17.

4.       Geschreven om een algemeen beeld van gebeurtenissen weer te geven die zich steeds weer herhalen waar het evangelie wordt verkondigd, dus niet specifiek voor een bepaalde tijd en plaats. De gebeurtenissen hebben wel plaatsgevonden tijdens het Romeinse Rijk, maar dat was niet de hoofdzaak van het boek. Het boek is dus volgens deze zienswijze van toepassing op elke eeuw en elke plaats en moet eerder worden gezien als een boek van principes.

5.       Geschreven om de gebeurtenissen van de eindtijd weer te geven. We leven volgens deze zienswijze nu in hoofdstuk 3 en er zal in de (nabije) toekomst een opname plaatsvinden. Alle levende christenen zullen weggevoerd worden samen met de dode christenen die dan worden opgewekt uit de dood. Deze gaan dan zeven jaar naar de hemel terwijl op aarde de tempel in Jeruzalem wordt herbouwd. Dan volgt er een grote oorlog over Israel genaamd Armageddon. Vervolgens zal Christus terugkeren om een duizendjarig Rijk op te richten op aarde en regeren vanuit Jeruzalem. Na dit duizendjarig vrederijk komt het einde en een oordeel over de onrechtvaardigen (Openbaring 20). Dan zal het grote oordeel van hemel of hel plaatsvinden.

Enkele punten die ons Openbaringen helpen lezen en verstaan

1.       Geschreven in symbolen

Johannes werd in een beeld (visioen) getoond wat er zou gaan gebeuren. Het is dus nuttig als we ons op de eerste plaats proberen voor te stellen wat hij zag. Maar dan komt ook de vraag: ‘moeten we het letterlijk of figuurlijk benaderen?’. Hoe weten we wanneer iets letterlijk of figuurlijk is? We gaan er meestal vanuit dat iets letterlijk is, tenzij het duidelijk is dat het niet letterlijk kan worden genomen.

Openbaringen maakt meer gebruik van figuurlijke spraak dan alle ander nieuwtestamentische brieven. We lezen over een zeven koppige draak die een derde van de sterren op aarde gooit, een zeven koppig beest, de zee die in bloed verandert, een vrouw die op de maan staat, sprinkhanen die eruitzien als paarden met het aangezicht van mensen … .

Deze symbolische en apocalyptische beeldspraak is één van de redenen waarom er zoveel verschillende uitleggingen zijn. Het helpt ons om het boek zo te lezen alsof je samen met Johannes naar een theaterstuk kijkt. Probeer te zien wat Johannes ziet. Maak uzelf vertrouwd met het apocalyptisch taalgebruik wetende dat de schrijver u een beeld probeert te geven d.m.v. symbolen en tekenen. Jezus sprak ook met beeldspraak, Hij zei “Ik ben het brood des levens”, “Ik ben het Licht der wereld”, … . Wat er wordt gezegd, is niet wat het betekent. Jezus zegt dat Hij brood is waarmee Hij bedoelt dat we Hem nodig hebben om geestelijk verzadigd te worden. Wanneer we iets pikant eten en zeggen dat we in brand staan. We gaan dan natuurlijk niet de brandweer bellen. Zo is het dus belangrijk om te onderscheiden wat figuurlijk en wat letterlijk is. En als we weten wat figuurlijk is, dan is het nodig dat we proberen te achterhalen wat het symbool of beeld betekent. Maar niet alles in het boek is figuurlijk, zo was Johannes b.v.b. op het eiland Patmos en bestonden de zeven gemeenten echt.

Laat de moeilijkere gedeelten van het boek worden verklaard door hetgeen duidelijk is en vaststaat. De bijbel kan en zal zich niet tegenspreken! Wanneer we echter niet bekend zijn met het symbolisch taalgebruik van het Oude Testament (Daniël, Jesaja, Ezechiël, …) en de bijbel in het algemeen, dan zal Openbaringen voor ons een onverstaanbaar vraagstuk blijven. Er is een goede, grondige kennis nodig van héél de bijbel willen we Openbaringen verstaan.

2.       Hetgeen weldra moet geschieden (1:1)

Hoe zouden zij aan wie deze brief werd geschreven (de zeven gemeenten in Azië) de boodschap hebben begrepen ? Wat betekent het voor hen wanneer Jezus zegt dat Hij spoedig komt (1:3; 3:11; 22:6,-7,10,12,20)? Deze woorden betekenen dus niet dat Jezus spreekt over Zijn wederkomst, maar eerder dat Hij komt om de beloften en de bedreigingen uit te voeren waarover Hij spreekt in dit boek (vgl Jesaja 19:1). V.b. Als we in het nieuws horen dat Kadaffi het Libische volk onderdrukt en aanvalt, dan doet hij dat niet allemaal zelf, maar geeft hij bevel aan zijn dienaren om dat uit te voeren.

De hoofdgedachte van het boek spreekt over dingen die weldra moeten geschieden. Plaats dus het boek in de historische context van wat deze woorden betekenden voor hen die deze brief kregen in de eerste eeuw. Er is geen enkele reden Openbaringen 2000 jaar later (in onze tijd dus) te situeren.

3.       Vertroosting voor vervolgde christenen

Hoe zouden zij aan wie deze brief werd geschreven (de zeven gemeenten in Klein-Azië) Jezus’ Woorden over de vervolging hebben begrepen. Johannes geeft in het begin van zijn schrijven aan dat hij een deelgenoot in de verdrukking was. Hij was immers in ballingschap op Patmos omwille van zijn geloof (1:9). In vijf van de zeven brieven vermeldt Jezus verdrukking (2:2; 2:9-10; 2:13; 2:26; 3:11). In Openbaringen 6:9-11 lezen we de hoofdgedachte van het boek en Gods antwoord daarop (vgl 12:7; 20:4). God zou niet onmiddellijk wraak nemen voor het bloed van de heiligen, Hij zou het toelaten dat er eerst nog christenen worden gedood voordat Hij zou ingrijpen. Dus voordat de vervolging tot een einde wordt gebracht, zou er eerst nog meer vervolging komen (vgl 7:14; 12:17; 13:7; 13:15; 17:6; 18:24; 20:4). De martelaren moesten wachten en vertrouwen op God, Hij zou de vervolgers straffen op Zijn tijd. Dit boek laat hen zien wat de uitkomst zou zijn van satans poging om de gemeente uit te roeien.

Welke vervolging hebben de eerste christenen gekend? Door wie werden zij vervolgd en wat gebeurde er met de vervolger? Welke boodschap zouden de eerste christenen hebben gehad aan de vervolging van Hitler, het communisme, enz … mocht het boek daarover spreken?

4.       De draak en de twee beesten

Het boek is zoals een toneelstuk met hoofdspelers. Om te begrijpen wat het thema is, is het nodig om te weten wie de hoofdspelers zijn. Drie hoofdspelers zijn de draak en zijn twee beesten.

Openbaringen 12:3-5 leert ons dat satan de draak is (zie ook 12:9; 20:2). Satan wordt dus voorgesteld als een rode draak met zeven hoofden, tien horens en zeven kronen. Dus telkens als we de draak tegenkomen, mogen we satan invullen.

Het eerste beest wordt geïntroduceerd in Openbaringen 13:1-8. Het beest is een knecht van de draak om de christenen te vervolgen. In de profetie van Daniël 7 lezen we ook over vier beesten die elk een wereldrijk voorstellen: de leeuw is Babylon, de beer de Meden en Perzen, het luipaard het Griekse Rijk en het vierde dier met de tien horens het Romeinse Rijk. De bijbel gebruikt deze beeldspraak om wereldmachten voor te stellen en het boek zegt dit ook (zie Daniël 7:15-18). Het beest in Openbaringen 13:1-8 vertegenwoordigt dus een koninkrijk en de hoofden haar koningen. Vergelijk de beschrijving van het beest in 13:1-8 met Openbaringen 17:8-10. Uit de zee (13:1)/ uit de afgrond (17:8); 7 koppen en 10 horens (13:1)/ 7 koppen en 10 horens (17:3); oorlog tegen heiligen (13:7)/oorlog tegen Lam (17:14); één kop dodelijk gewond en genas (13:3)/was, niet is en toch zal zijn (17:8); aarde verbaasd (13:3)/aarde verbaasd (17:8). De zeven koppen vertegenwoordigen koningen waarvan er al vijf hebben geregeerd en waarvan er één regeerde en waarvan er nog één moest komen. Welk koninkrijk zou dit dan kunnen zijn voor de eerste christenen? Welk koninkrijk heerste er over de wereld op dat moment? Het Romeinse Rijk met haar keizers past volledig in dat plaatje. Het was het Rijk dat regeerde over de wereld in de dagen van Johannes, haar hoofdstad was Rome dat gebouwd was op zeven heuvels (de zeven heuvels in 17:9 is een verwijzing naar de koningen), en onder het Romeinse Rijk heeft een zeer grote vervolging van christenen plaatsgevonden.

Het tweede beest wordt geïntroduceerd in Openbaringen 13:11-17. Wat zijn de kenmerken van dit beest? Het tweede beest komt op en het gaat ten onder met het eerste beest (Openbaring 13 en 19), zij voert haar macht uit voor de ogen van het eerste beest (13:12). Het spreekt ook als de draak, wat laat zien dat ook dit beest een knecht van satan is. Het tweede beest zou maken dat het beeld van het eerste beest werd aanbeden. Zij die het beeld niet aanbaden werden gedood. Hoe zouden de eerste christenen dit beest hebben geïdentificeerd? Dit beest dat hen ertoe zou verplichten om het Romeinse Rijk en haar keizers te aanbidden? Inderdaad, de keizercultus. Er werden in de eerste eeuwen n.C. overal beelden gemaakt van de keizers en tempels gebouwd opdat zij zouden worden aanbeden. Alle mensen werden gedwongen de keizer als hun god belijden. Zij die dat niet deden, werden gedood. In Efeze stond er b.v.b. een grote tempel gewijd aan Vespasianus, Titus en Domitianus.

5.       De hoer met de naam Babylon

De hoer wordt beschreven in Openbaringen 17:1-7, 15-18. Wat zijn haar kenmerken? Wat is haar relatie tot het eerste beest? De vrouw is de grote stad die het koningschap heeft over de koningen der aarde. Ze hoereert met de koningen der aarde en zit op het beest met de tien horens en de zeven koppen. Ze is rijk en vol met onreinheid. Ze is dronken met het bloed van de heiligen. Welke stad zou dit kunnen zijn voor de eerste christenen? Welke stad heerste over de wereld in de dagen van het Romeinse Rijk en haar keizers? Inderdaad, Rome. Waarom is Babylon een toepasselijke naam voor Rome? In het Oude Testament was Babel de stad die het volk Israel verdrukte en in ballingschap voerde. Babel was de hoofdstad van het Babylonische Rijk dat over de wereld heerste. En net zoals Babel toen viel door Gods tussenkomst, zou ook Rome nu vallen door Gods toedoen (vgl Jesaja 21:9).

6.       De 1260 dagen

Vergelijk Openbaringen 11:2-7 met 12:6,14 en 13:5-7. Wat gebeurt er tijdens deze periode? Tijdens de ‘1260 dagen’ profeteren de getuigen (11:3) en vlucht de vrouw in de wildernis (12:6). Tijdens de ‘42 maanden’ wordt de heilige stad door de heidenen vertreden (11:2) en wordt het beest macht gegeven (13:5). Tijdens de ‘tijd, tijden en een halve tijd’ (3,5 jaar) worden de heiligen vervolgd (vgl Daniël 7:25) en de vrouw onderhouden (12:6).  Deze periode wordt dus weergegeven met ‘1260 dagen’, ‘42 maanden’ en ‘een tijd, tijden en een halve tijd’. Is dit letterlijk drie en half jaar? Nee, maar het lijkt er wel op dat ze allemaal naar dezelfde tijd verwijzen. In deze tijd werd het evangelie verkondigd en probeerde satan Gods Koninkrijk, de gemeente te vernietigen. Dus samengevat de tijd vanaf de verkondiging van het evangelie tot het oordeel over het Romeinse Rijk.

7.       Het Koninkrijk

Wat leert Openbaring 1:6 en 1:9 ons over het Koninkrijk? Zowel Johannes, als de christenen aan wie hij schreef waren reeds in het Koninkrijk. Johannes zei over Jezus “Hij heeft ons gemaakt tot een Koninkrijk, tot priesters voor Zijn God en Vader gemaakt”. Over zichzelf en zijn broeders zegt Johannes dat hij een deelgenoot was “in de verdrukking en in het Koninkrijk en de volharding in Jezus”. Het is dus een geestelijk Koninkrijk. Jezus zelf leerde dat Zijn Koninkrijk niet van deze wereld was (Johannes 18:36). Paulus zei “Hij heeft ons verlost uit de macht der duisternis en overgebracht in het Koninkrijk van de Zoon zijner liefde, in wie wij de verlossing hebben, de vergeving der zonden” Kolossenzen 1:13-14. De mensen die door Jezus’ bloed zijn vergeven zijn burgers van Jezus’ Koninkrijk (vgl Filippenzen 3:20; 1 Korintiërs 15:22-26).

Wat is dus het nut van het boek Openbaringen?

Er zou vervolging komen van de christenen geleid door satan. Zijn doel was om de gemeente uit te roeien. Hij zou daarvoor het Romeinse Rijk gebruiken met haar keizercultus. De christenen moesten de keizer aanbidden en hun geloof verlaten of sterven. Zo zouden er geen christenen meer overblijven. Christus geeft hen daarom de woorden van het boek Openbaringen om hen te bemoedigen om trouw te blijven tot de dood zodat Hij ze de kroon des levens kan geven. Het boek concludeert dat satan niet slaagt in zijn voornemen en dat Christus wint.

Welke lessen leren wij uit Openbaringen?

1.       God is soeverein en zal uiteindelijk alle kwaad vernietigen.

2.       Het kwade kan niet ontkomen aan Gods oordeel. Zij die het kwade doen, zij die valse goden aanbidden zullen worden veroordeeld.

3.       De noodzaak om geduldig te blijven volharden met de zekerheid dat God de toestand onder controle heeft.

4.       De belofte van geestelijke zekerheid voor hen die trouw zijn aan Christus, ongeacht welke vervolging zij op aarde kennen.

5.       De noodzaak en zegen van voortdurende aanbidding van God en het Lam.



Vorige