Gemeente van Christus  Houthalen Oost

Bereken de kost van het discipelschap

En Hij leerde hun vele dingen in gelijkenissen, en Hij zeide tot hen in zijn onderwijs” Markus 4:2.
Gelijkenis: (parabole) een voorbeeld waardoor een leerstelling of een voorschrift wordt toegelicht; een vertelling, verzonnen maar in overeenstemming met de wetten en gebruiken van het menselijk leven.
Leer/onderwijs: dat wat onderwezen wordt.
Een ieder, die verder gaat en niet blijft in de leer van Christus, heeft God niet; wie in die leer blijft, deze heeft zowel de Vader als de Zoon” 2 Johannes 1:9.

Wanneer Jezus leerde was er vaak een grote menigte toehoorders. Jezus richt Zich tot hen om hen duidelijk te maken dat het volgen van Hem wel eens niet zo gemakkelijk zou zijn als ze dachten. De prijs van het discipelschap is een hoge prijs. “Indien iemand tot Mij komt, en niet haat zijn vader en moeder en vrouw en kinderen en broeders en zusters, ja zelfs zijn eigen leven, die kan mijn discipel niet zijn” Lukas 14:26. De discipel moet hen minder liefhebben dan Christus; zoals van Lea gezegd wordt, dat zij gehaat was, omdat Rachel meer bemind was. Jezus verwacht dat Zijn discipelen Hem voor vader, moeder, kinderen, broeders en zusters plaatst. Er komt conflict met ongelovige familieleden en vrienden die zich niet aan God willen onderwerpen. Jezus verwacht dat Zijn discipelen Hem boven hun eigen leven plaatst.

Familiale relaties worden op de proef gesteld wanneer men Christus wil volgen. Zij die niet bereid zijn om Christus op de eerste plaats te stellen kunnen Zijn discipel niet zijn. De liefde voor het eigen leven wordt op de proef gesteld wanneer men Christus wil volgen. Zij die niet bereid zijn om Christus op de eerste plaats te stellen kunnen Zijn discipel niet zijn. Het is niet van ‘misschien wel’ of van ‘och het zal wel niet zo erg zijn’ of …, nee het kan niet! Het is een harde ontnuchterende les voor hen die een baatzuchtig voordeel hadden willen halen door Jezus te volgen.

Wie niet zijn kruis draagt en achter Mij komt, kan mijn discipel niet zijn” Lukas 14:27.
- het kruis was niet alleen het symbool van de kruisiging, maar ook van schaamte en vernedering.
Ben je gewillig om te dragen wat zeer zwaar is? Discipelen moeten er tevreden mee zijn in kwaad gerucht te worden gebracht, met smaad en schande te worden beladen.
Wanneer iemand niet bereid is dit kruis te dragen dan kan hij Zijn discipel niet zijn. (vgl onwerkelijke situatie op tv)

De gelijkenis van de torenbouwer en de koning

Want wie van u, die een toren wil bouwen, zet zich niet eerst neder om de kosten te berekenen, of hij het werk zal kunnen volbrengen? Anders zouden, als hij de fundering gemaakt had, en het werk niet kon voltooien, allen, die het zagen, beginnen hem te bespotten, zeggende: Die man begon te bouwen, maar hij kon het niet voltooien” Lukas 14:2-30.
- wie een toren wil bouwen gaat eerst de kosten berekenen of hij het werk zal kunnen voltooien.
Mensen beginnen soms ergens aan en maken het niet af (vgl dingen die in huis niet worden afgewerkt).
Kijken of de uitgaven te dragen zijn met het inkomen dat hij heeft (rekening in het rood).
- indien hij dat niet doet dan zou hij na de fundering te hebben gelegd, het werk wel eens niet kunnen afmaken.
- de mensen die dat zien beginnen hem te bespotten omdat hij dwaas heeft gehandeld.
Ziet hem doen de dwaas, hij ging zich eens even een toren bouwen, de held en kijk waar hij nu staat’.

Wie niet de prijs voor het discipelschap wil betalen, zal zijn zoals een torenbouwer die niet eerst de kosten heeft berekend of hij het werk zal kunnen afmaken. Wees daarom bereid om de kosten te berekenen.  Leer de mensen dat ze bereid moeten zijn om de kosten te berekenen. Men moet op voorhand overdenken als men datgene in huis heeft om het werk te kunnen voltooien.

Of, welke koning, die tegen een andere koning wil optrekken om met hem tot een treffen te komen, zet zich niet eerst neder om te beraadslagen, of hij in staat is met tienduizend man iemand te ontmoeten, die met twintigduizend tegen hem optrekt? En zo niet, dan zendt hij, als de ander nog veraf is, een gezantschap en vraagt om de vredesvoorwaarden” Lukas 14:31-32.
- wanneer een koning ten strijde trekt tegen een andere om zichzelf te verdedigen, zal hij zich eerst neerzetten om te overdenken als hij in staat is om de sterkere vijand te overwinnen.
- hij zal overdenken welke moeilijkheden er op zijn wegen zullen komen.
- hij zal rekening houden met het aantal manschappen van de tegenpartij
- hij zal de sterkten en de zwakten onderzoeken van de tegenpartij.
Om dat niet te doen zou dwaas zijn.
Wijsheid en voorzichtigheid zorgen ervoor dat deze koning zich niet blindelings in de strijd werpt, want dan zouden de nederlaag wel eens zeer groot kunnen zijn.
Een verstandig oordeel en rekening houdend met wat zou kunnen gebeuren komt hij tot de conclusie om te handelen voordat de vijand de strijd is aangegaan want dan zou het te laat zijn.

Wie niet de prijs voor het discipelschap wil betalen, zal zijn zoals een koning die overhaast ten strijde trekt zonder te overdenken als hij de strijd aankan. Wees daarom bereid om de kosten te berekenen. Leer de mensen dat ze bereid moeten zijn om de kosten te berekenen. Men moet op voorhand overdenken als men datgene in huis heeft om het werk te kunnen voltooien.

- in 64 nCh werd Nero beschuldigd van het in brand steken van Rome. Tacitus schrijft dat Nero de schuld doorschoof naar de christenen … en velen werden veroordeeld: ze werd verscheurd door honden, ze werden vastgebonden aan kruisen en wanneer het daglicht verdween werden ze in brand gestoken om als verlichting te dienen.
- Perpetua, een jonge vrouw werd in de 3de eeuw gevangengenomen omdat ze tegen het decreet van Rome in een christen was geworden. In de gevangenis houdt ze een dagboek bij over haar geloof, haar vader en de geboorte van haar kind tijdens die gevangenschap. Zowel haar vader als de plaatselijke gouverneur pleitten bij haar owv haar vader en haar ongeboren zoon, om de keizer te aanbidden. Zij en die met haar in gevangenschap waren, weigerden met als gevolg dat ze in het amfitheater voor de leeuwen werden geworpen.

Conclusie

Zo zal dus niemand van u, die niet afstand doet van al wat hij heeft, mijn discipel kunnen zijn” Lukas 14:33.
De overhaaste bouwer, alsook de overhaaste koning zullen het voorwerp van spot en nederlaag zijn.

Ieder mens die tot Christus wil komen, moet met overleg nadenken over de gevolgen van die keuze en moet bereid zijn om de gevolgen van die keuze te dragen. In het leven van een mens gaan we vaak met overleg tewerk om succesvol te zijn, des te meer als we Christus willen volgen. Het discipelschap van Christus kost ons iets, er is een prijs te betalen. Soms kan het ons wel eens iets kosten wat ons zeer dierbaar is. Hetzij familieleden, vrienden, werk, bezittingen, ons zondige karakter. Als we niet vrijwillig afstand van deze dingen kunnen nemen, het lijden willen ondergaan dat op onze weg komt, en om op die weg te volharden tot het einde, dan kunnen we geen discipel van Jezus zijn.

Maar Gode zij dank, die ons de overwinning geeft door onze Here Jezus Christus. Daarom, mijn geliefde broeders, weest standvastig, onwankelbaar, te allen tijde overvloedig in het werk des Heren, wetende, dat uw arbeid niet vergeefs is in de Here” 1 Korintiërs 15:57-58.

Wees niet bevreesd voor hetgeen gij lijden zult. Zie, de duivel zal sommigen uwer in de gevangenis werpen, opdat gij verzocht wordt, en gij zult een verdrukking hebben van tien dagen. Wees getrouw tot de dood en Ik zal u geven de kroon des levens” Openbaring 2:10. (vgl 1 Tessalonissenzen 2:18: Handelingen 17:1-14).

2 Petrus 2:19-22.

Matteus 16:24-27.

Vorige