Gemeente van Christus
			Paulus zegt tegen de christenen in Korinthe, “laat 
			alles bij u in liefde toegaan” 1 Korintiërs 16:14. Liefde is 
			een begrip dat alomtegenwoordig moet zijn in het hart en in het 
			leven van een christen.  
			Johannes zegt daarover “Wie niet 
			liefheeft, kent God niet, want God is liefde. … En wij hebben de 
			liefde onderkend en geloofd, die God jegens ons heeft. God is 
			liefde, en wie in de liefde blijft, blijft in God en God blijft in 
			hem” 1 Johannes 4:8,16.
			
			
			Vier soorten liefde
			Eros: 
			fysieke en passionele liefde die God heeft voorbestemd tussen 
			een man en zijn wettige vrouw. Het is een liefde die een fysieke 
			aantrekkingskracht tegemoetkomt om hoererij te voorkomen zoals 
			Paulus beschrijft in 1 Korintiërs 7:1-6.
			
			Storge: 
			is een natuurlijke liefde die je kan herkennen in ouders. 
			Ouders hebben hun kinderen lief omdat zij een deel van hen zijn. 
			Iemand die deze liefde niet heeft, wordt gekenmerkt als ongezellig 
			en onmenselijk. Romeinen 1:31 beschrijft zulke mensen als zijnde 
			zonder hart. 
			
			Phileo: 
			beschrijft de warmte en genegenheid die er bestaat tussen 
			familieleden, vrienden en mensen die een bijzondere relatie met 
			elkaar delen. Het is een liefde die vaak voortkomt omdat men zelf 
			ook wordt geliefd door iemand. Het is de broederliefde waar Paulus 
			over schrijft in 1 Tessalonissenzen 4:9.
			
			Agape: deze liefde gaat 
			voorbij het fysieke, voorbij emotie. Het is liefde van de wil die 
			verder gaat dan de natuurlijke verlangens. Het is de liefde die voor 
			God voor ons had, toen wij nog onwaardig waren (Johannes 3:16). Deze 
			liefde wordt niet gekenmerkt door woorden, maar door daden.
			
			
			Hoe we de agape liefde kunnen herkennen
De 
			christenen in Korinthe hadden geestelijke gaven, maar zonder liefde 
			waren ze er niets mee.  
			Al zouden ze met allerlei verschillden soorten tongen spreken, 
			zonder liefde zou het inhoudloos klinken. Al zouden ze hun lichaam 
			en bezittingen prijsgeven, zonder liefde zou het hen geen goed doen 
			(1 Korintiërs 13:1-3).
			
			De agape liefde is lankmoedig. 
			Het geduld bestaat erin dat iemand zichzelf gaat beheersen 
			wanneer hij wordt geprovoceerd. Iemand die lankmoedig is gaat zich 
			niet vlug wreken. Het is iemand die opnieuw en opnieuw onrecht wordt 
			aangedaan en niets doet terwijl hij wel de mogelijkheid heeft om 
			iets te doen. Voor velen is dit belachelijk. Ze weigeren simpelweg 
			om belediging en pijn te toleren. 
			Ze staan klaar om de minste provocatie af te straffen. Ze 
			zullen de ander wel eens op zijn plaats zetten en opkomen voor zijn 
			rechten. 
			
			Zelfs wanneer iemand met agape liefde iemand bestraft, zal hij dat 
			met alle lankmoedigheid doen (2 Timotues 4:2). Het grootste 
			voorbeeld van lankmoedigheid vinden we terug in de persoon van Jezus 
			Christus. Toen wetteloze mensen hem sloegen, bespuwden, en 
			kruisigden, toen Hij veel pijn aan het lijden was vroeg Hij aan God 
			om het hen te vergeven (Lukas 
			23:34). Ook Stefanus deed hetzelfde toen hij werd gestenigd 
			(Handelingen 7:60). Ze waren bereid om alles van hun vijanden te 
			aanvaarden.
			
			De agape liefde is 
			goedertieren. Goedertieren is een aanvulling op lankmoedigheid. 
			Lankmoedigheid zal het kwade verdragen, terwijl goedertieren het 
			onrecht zal terugbetalen met goedheid. Het is een bereidheid om 
			alles aan de vijand te geven, om tegemoet te komen aan zijn noden. 
			Vriendelijk zijn. Toen Gods goedertierenheid verscheen in de persoon 
			van Jezus, heeft Hij Zich over ons ontfermd (Titus 3:4-5). Zijn 
			goedheid resulteerde in de behoudenis voor alle mensen. Het is een 
			houding die zegt ‘hoe kan ik mij nuttig maken? Hoe kan ik hun 
			tegemoetkomen met ontferming?’. Neem in acht dat deze woorden worden 
			gesproken tot een gemeente, waar de leden overhoop lagen met elkaar.
			
			De agape liefde is niet 
			afgunstig.  Afgunst 
			is een diep verlangen om te hebben wat een ander heeft. Maar niet 
			alleen dat, afgunst wenst ook dat de ander het niet zou hebben. 
			Mensen kunnen vaak het goede in een anders leven niet verdragen, ze 
			worden er helemaal opgewonden door. “Jaloersheid 
			is een vertering voor de beenderen” Spreuken 14:30b. Het was 
			een probleem waar de Korintiërs mee worstelde (1 Korintiërs 3:3). 
			Zij hadden bittere naijver en zelfzucht in hun harten (Jakobus 
			3:14-16). Afgunst kan niet verdragen dat de ander blij of tevreden 
			is en het zal dat laten merken en er alles aan doen om dat te 
			voorkomen. Zoals Jozefs’ broers (Genesis 37).
			De agape liefde praalt 
			niet en is niet opgeblazen. 
			Iemand die praalt, schept graag op. 
			Het is iemand die graag met ijdele dingen pronkt om zichzelf 
			te verheffen. Dit resulteert in hooghartigheid. Het zegt ‘ik ben 
			beter dan u’. Pralers zullen de ander duidelijk laten merken dat hij 
			zich superieur voelen. Paulus waarschuwt de christenen in Korinthe 
			voor hun opgeblazenheid tegenover elkaar (1 Korintiërs 4:6). Ze 
			schepten op over hoe de ene van Paulus en de ander van Apollos was 
			(1 Korintiërs 3:4). Ze waren opgeblazen over de kennis die ze hadden 
			in plaats van de zwakkere broeder te achten (1 Korintiërs 8:1-3). 
			Een mens moet niet meer denken van zichzelf dan hij werkelijk is, 
			maar moet bedachtzaam zijn (Romeinen 12:3). Johannes de Doper gaf 
			ons hier een goed voorbeeld van. Tijdens de hoogdagen van zijn 
			populariteit, bleef hij zijn plaats kennen (Johannes 3:25-30). 
			Terecht zei hij “Jezus moet wassen, ik 
			moet minder worden”.
			
			De agape liefde kwetst 
			niemands gevoel. Ongevoeligheid zal laten blijken dat iemand 
			niet kan liefhebben omdat het hem gewoon niet interesseert wat de 
			ander aanbelangt. We herkennen dit gedrag in de man die zijn vrouw 
			ruw behandelt en haar niet behandelt als een broos vaatwerk (Kolossenzen 
			3:19). Hij zal haar gewoon verbitteren. 
			We zien het ook terug in het ongevoelige gedrag van 
			christenen tegenover hen met wie zij van mening verschillen. Liefde 
			zal zich niet onhebbelijk of onhandig gedragen.
			
			De agape liefde zoekt 
			zichzelf niet. De wereld waarin we leven is gefocussed op de 
			persoonlijke rechten en zelf bevrediging. Een christen is er echter 
			op gefocussed om een slaaf van Christus en een slaaf van zijn 
			medemens te zijn (Romeinen 6:16-22; 1 Korintiërs 9:19-23). Iemand 
			die zichzelf zoekt, is niet bezig met de ander. Toen de Korintiërs 
			in tongen spraken in de gemeente waren ze meer met zichzelf bezig 
			dan met de ander. Paulus zegt hen “Want 
			gij dankt wel goed, doch de ander wordt er niet door gesticht” 
			1 Korintiërs 14:17.
			
			De agape liefde wordt niet 
			verbitterd. Zij zal zich niet vlug laten prikkelen tot ergernis 
			of bitterheid.  Het is 
			een liefde die rekening houdt met de woorden “Weet 
			dit wel, mijn geliefde broeders: ieder mens moet snel zijn om te 
			horen, langzaam om te spreken, langzaam tot toorn; want de toorn van 
			een man brengt geen gerechtigheid voor God voort” Jakobus 
			1:19-20. Dit betekent niet dat een mens God zich nooit mag ergeren. 
			Paulus zijn geest werd geprikkeld toen hij zag dat de stad Athene 
			vol afgodsbeelden was. Maar hij gebruikte die prikkeling om het 
			juiste te doen. Hij liet zichzelf niet verbitteren door de 
			goddeloosheid van anderen.
			
			De agape liefde rekent het 
			kwade niet toe. Dit wil zeggen dat zij het kwade niet denkt. 
			Mensen durven nogal eens een boekhouding bij te houden van de fouten 
			van anderen. Maar ze vergeten dat als God een mens vergeeft, hij 
			deze zonden niet meer gedenkt. Niet meer verwijt. Geen 
			wraakgevoelens meer koestert. In relaties durft men nogal eens de 
			fouten uit het verleden op te halen om zijn gelijk te halen. Liefde 
			houdt het verleden niet vast, maar vergeet de dingen die moeten 
			vergeten worden.
			
			De agape liefde is niet blij 
			met ongerechtigheid, maar met de waarheid. Liefde kan en is 
			nooit blij met mensen die in zonden leven. Ze is alleen maar 
			verheugd wanneer de waarheid wordt geleerd en toegepast. Sommige 
			mensen zijn echter blij over hun ongerechtigheden en ook over die 
			van anderen (Romeinen 1:32). Sommige zijn blij met de zonden van 
			anderen omdat het henzelf heilger doet voelen. Liefde erkent dat 
			zulke mensen voor eeuwig verloren zullen gaan en kan daar niet blij 
			om zijn. Velen echter misleiden zichzelf door te zeggen ‘ik wil geen 
			probleem maken van onze verschillen, ik wil die persoon gewoon 
			liefhebben’.  De liefde 
			die blij is met de waarheid zal echter geen deel hebben aan de 
			werken van de duisternis en deze ontmaskeren en mijden (Efeziërs 
			5:11-13; 2 Johannes 10-11). Liefde zal dus steeds waarheid spreken 
			en de vrucht van blijheid daarbij oogsten.
			
			De agape liefde bedekt alles, 
			gelooft alles, hoopt alles en verdraagt alles. Paulus spreekt 
			deze woorden met overdrijving (hyperbool). 
			De alles wordt duidelijk gelimiteerd door de leer van 
			Christus. Velen hebben deze woorden al misbruikt. Ze weigeren om te 
			spreken over zonden omdat de liefde alles zou bedekken. Alles 
			bedekken bekent  echter 
			dat liefde alles verdraagt (1 Korintërs 9:12), niet dat zij alles 
			zomaar goedkeurt en aanvaard. Deze liefde zal de overtreder proberen 
			te beschermen tegen de bedreiging terwijl ze het niet nalaat om te 
			waarschuwen en te bestraffen. Het is een liefde die steeds gelooft 
			in het goede. Zoals een ouder die steeds gelooft en hoopt dat hun 
			kinderen het juiste zullen doen, ondanks de fouten die ze maken. 
			Zoals Jezus steeds het vertrouwen gaf aan zijn twaalf apostelen en 
			in hen geloofde. Ook al zou het mislopen, hoop zorgt ervoor dat het 
			geloof levend blijft. Het is de liefde geen pessimisme kent. Paulus 
			was zeer teleurgesteld in zijn broeders en zusters te Korinthe, toch 
			verdroeg hij hen, toch geloofde hij dat ze het anders zouden gaan 
			doen, toch hoopte hij op een betere toekomst voor hen. En in dat 
			hele proces blijf hij volhouden.
			
			Het loopt vaak mis wanneer mensen elkaar opgeven. Wanneer mensen 
			zeggen ‘gij verandert nooit’, het zal nooit goedkomen met u’, ‘het 
			is altijd hetzelfde liedje met u’. 
			Wanneer de liefde alles verdraagt, alles gelooft en alles 
			hoopt, dan zal zij nog steeds volhouden ook al kent zij 
			teleurstelling. Liefde is te bezorgd om op te geven.
			
			
			Conclusie
			
			Dit is de liefde waarvan Paulus de Korintiërs en ons allemaal zegt 
			““laat alles bij u in liefde toegaan” 
			1 Korintiërs 16:14.
			
			
			![]()