Gemeente van Christus Houthalen Oost
Wat zegt de Bijbel over:
‘de Gemeente van Christus’
(door W.J. Richardson)
11.De eenheid van de gemeente
Verdeeldheid bestaat. Velen in alle kerken en sekten zijn zeker
eerlijk en oprecht in hun overtuigingen. Maar verdeeldheid en
verwarring zijn niet van God. Daarom moeten wij de weg naar eenheid
blijven zoeken. „Want God is geen God
van wanorde, maar van vrede" 1 Korintiërs 14:33. Laten wij
als een bewijs voor dit feit eens drie zeer duidelijke bijbelteksten
aanhalen:
Johannes 17:20-21
Dit is het gebed van Jezus voor de eenheid van alle gelovigen: “En
Ik bid niet alleen voor dezen, maar ook voor hen, die door hun woord
in Mij geloven, opdat zij allen één zijn, gelijk Gij, Vader, in Mij
en Ik in U, dat ook zij in Ons zijn; opdat de wereld gelove, dat Gij
Mij gezonden hebt". Dit gebed laat geen twijfel over aan de
wens van Jezus. Het is zeker zijn wil, dat alle gelovigen in Hem één
zullen zijn.
1 Korintiërs 1:10-13
„Doch
ik vermaan u, broeders, bij de naam van onze Here Jezus Christus:
weest allen eenstemmig en laten er geen scheuringen onder u zijn;
weest vast aaneengesloten, één van zin en één van gevoelen".
Er waren partijschappen in de gemeente te Korinthe. Zij zeiden: “Ik
ben van Paulus! En ik van Apóllos! En ik van Céfas! En ik van
Christus!” Wij zien hier het zaad van de latere ontwikkeling
van zovele kerken door het vasthouden aan de leerstellingen van
bepaalde mensen. Het was toen verkeerd en het is ook nu verkeerd.
Daarom stelt Paulus de vragen: „Is
Christus gedeeld? Is Paulus dan voor u gekruisigd, of zijt gij in de
naam van Paulus gedoopt?" Het verwachte antwoord is
duidelijk: „Neen, Christus is niet gedeeld". De gevolgtrekking
hieruit moet ook even duidelijk zijn: Christus is niet gedeeld,
daarom moeten zijn volgelingen ook niet verdeeld zijn.
Efeziërs 4: 1-6
Deze tekst geeft een duidelijk beeld van het bijbelse idee van
eenheid. In v. 3 pleit Paulus voor de “eenheid
des Géestes". Daarna geeft hij een beschrijving van die
eenheid. Eenheid op zichzelf mag nooit ons doel zijn. De eenheid
waarnaar wij moeten streven, is de eenheid van de Géest, de eenheid
die in de Bijbel beschreven staat. Laten wij Gods zevenvoudige plan
voor eenheid eens nader bekijken!
Eén lichaam
Het lichaam is de gemeente. ,,...ten
behoeve van zijn lichaam, dat is de gemeente." (Kolossenzen
1:24; zie ook Efeziërs. 1:22-23 en Kolossenzen 1:18. Het is niet
Gods plan dat Christenen tot verschillende kerken behoren. In het
Nieuwe Testament lezen wij over slechts één gemeente. Wij hebben al
gezien, dat die gemeente de volgende kenmerken draagt:
Geloof, bekering, belijdenis en doop als de enige voorwaarden van
lidmaatschap.
Geen centrale organisatie. Elke plaatselijke gemeente was
onafhankelijk en maakte geen deel uit van een zichtbare hiërarchie.
Christus was (is) het enige hoofd. In elke plaatselijke gemeente
moesten mannen met zeer belangrijke bekwaamheden en
karaktereigenschappen aangesteld worden als ouderlingen (ook
bisschoppen, opzieners genoemd).
Zij droegen geen andere naam dan Christen en de plaatselijke
gemeenten werden „gemeenten Gods" en „gemeenten van Christus"
genoemd.
Hun aanbidding bestond uit vijf zeer belangrijke handelingen:
zij werden onderricht in het woord, zij zongen psalmen, lofzangen en
geestelijke liederen, zij gebruikten de maaltijd des Heren, zij
baden tot God en zij brachten een financieel offer aan God. Zij
maakten geen gebruik van wierook en erkenden geen rituelen – noch
die van het oude verbond noch die praktijken die later in de
kerkgeschiedenis ontwikkeld zijn.
Hun leer was de leer van Christus , die zij van de apostelen
en profeten ontvingen (Handelingen 2:41-42; Efeziërs 2:20; 3:1-5;
Hebreeën 2:3; Judas 3).
Eén geest
Er zijn vele geesten (1 Johannes 4:1). Maar er is slechts één Geest
om ons te leiden. De Heilige Geest spreekt tot ons door het woord.
Dat woord heeft Hij geopenbaard en met wonderen en tekenen bevestigd
(Hebreeën 2:3-4). Wij moeten zijn leiding aanvaarden. Wij mogen geen
andere geest volgen.
Eén hoop
In sommige leerstellingen wordt hoop verdeeld in een aardse hoop en
een hemelse hoop. Volgens de Heilige Geest bestaat er slechts één
hoop voor alle gelovigen. ,,Geloofd zij
de God en Vader van onze Here Jezus Christus, die ons naar zijn
grote barmhartigheid door de opstanding van Jezus Christus uit de
doden heeft doen wedergeboren worden tot een levende hoop, tot een
onvergankelijke, onbevlekte en onverwelkelijke erfenis, die in de
hemelen weggelegd is voor u, die in de kracht Gods bewaard wordt..."
1 Petrus 1:3-5.
Eén Heer
God heeft Jezus “én tot Here én tot
Christus gemaakt" Handelingen 2:36. Thomas getuigde: „Mijn
Here en mijn God" Johannes 20:28. Paulus schreef: “Want
wij prediken niet onszelf, maar Christus Jezus als Here" 2
Korintiërs 4:5. God heeft aan Christus alle macht gegeven (Matteus
28:18). Hij heeft Hem als hoofd boven alles gesteld (Efeziërs
1:20-23). Het is een vreemde zaak wanneer wij Jezus als Verlosser
willen aanvaarden, maar niet als Heer. Er zit een gevaarlijke
tegenstrijdigheid in die opvatting en toch zien wij dit verschijnsel
onder vele mensen. Wat betekent deze tekst? Jezus is onze Heer. Hij
regeert. Hij alleen heerst in ons leven, Wij volgen niemand anders.
Hij is hoofd van de gemeente, koning in Zijn rijk en Heer van ons
hart en leven.
Eén geloof
Het geloof komt door het horen van het woord Gods (Romeinen 10:17).
Indien wij niets anders geloven dan Gods woord hebben wij één
geloof. Dat ene geloof werd ,,eenmaal aan de heiligen (Christenen)
overgeleverd" (Judas 3). Het Nieuwe Testament heeft het dikwijls
over “het geloof"- een uitdrukking, die afwisselend gebruikt wordt
met „het woord" en ,,het evangelie". Het idee, dat iedereen zijn
eigen geloof mag hebben of, dat het niet noodzakelijk is eenheid van
geloof te hebben, is niet gebaseerd op de Bijbel. Eenheid in het
Nieuwe Testament betekent eenheid van geloof, d.w.z. eenheid van
leer.
Eén doop
Toen Paulus de brief aan de Efeziërs schreef was er slechts
één doop. Wij lezen wel in de Bijbel over meer dan één doop. Wij
lezen over de doop van Johannes, die anders was dan de doop in de
naam van Christus (Handelingen 19:1-6). Wij lezen ook over de doop
met de Heilige Geest en de waterdoop (Handelingen 1:5; Handelingen
8:38-39). Die werden nooit beschouwd als één doop. De doop met de
Heilige Geest werd door Christus gedaan, maar de doop met water werd
door mensen gedaan. Matteus 28:19 maakt duidelijk, dat de waterdoop
zou blijven. Als er in het jaar 62 n. Chr, slechts één doop
overgebleven was, moest die doop dan de waterdoop zijn geweest. Er
zijn andere kenmerken van de ene doop.
Geen kinderdoop. De leeftijd wordt niet bepaald, maar de doop
vereist voorbereiding, die een baby niet doen kan. Men moet eerst
geloven (Markus 16:16) en zich bekeren (Handelingen 2:38). De doop
is een persoonlijke beslissing. Jezus heeft ons niet geboden onze
kinderen te laten dopen. Er bestaat geen bijbels voorbeeld van
kinderdoop.
Geen begieting of besprenging. Het Griekse woord ,,baptismos"
betekent „onderdompeling". Om gedoopt te worden daalden zij af in
het water en daarna kwamen zij op uit het water (Handelingen
8:38-39). De doop wordt beschreven als een begrafenis (Romeinen 6:4;
Kolossenzen 2:12). In de naam van de Vader en van de Zoon en van de
Heilige Geest (Matteus 28:19).
Het juiste doel - om behouden te worden (Markus 16:16;
Handelingen 2:38; 22:16; 1 Petrus 3:21).
Eén God
Er is slechts één God en Vader. Hij is de reden voor onze eenheid,
want Hij wil hebben, dat wij allen één zijn in zijn Zoon. Hij heeft
ons de nodige middelen gegeven om ons te verenigen: Eén verlosser en
middelaar, namelijk Christus Jezus. Eén boek om ons te leiden in de
,,eenheid des Geestes", de Bijbel. Eén verlossingsplan, geldig voor
alle mensen tot de voleinding der wereld. Eén gemeente als
geestelijk tehuis, waar wij Hem kunnen ontmoeten.
Misverstand aangaande eenheid
Velen denken, dat eenheid bestaat uit een overeenstemming om
onze verschillen te negeren, maar de eenheid van de Bijbel gaat veel
dieper. Men spreekt over eenheid in verscheidenheid en ziet geen
verdeeldheid in de tegenwoordige situatie als de kerken maar
gewillig zijn om elkaar te erkennen. Helaas is een eenheid van dien
aard niet gebaseerd op het begrip eenheid dat wij in de Bijbel
vinden. Daar lezen we over
„één geloof" en vinden dat de nadruk wordt gelegd op één leer.
Men moet ook niet denken, dat de eenheid van de Bijbel de vereniging
van alle uiteenlopende richtingen vereist. Dat zou heerlijk zijn en
het moet het ideaal zijn waarnaar wij streven, maar de eenheid van
de Bijbel kan zowel op een kleine als op een grote schaal bereikt
worden. Eenheid begint met de juiste verhouding tussen één persoon
en zijn God. Als er twee zijn, die op bijbelse basis tot een eenheid
kunnen komen, is dat veel beter. De echte eenheid zoekt men in elke
plaatselijke gemeente. Daarom is het mogelijk, dat één gemeente die
eenheid aanvaardt, zelfs als alle andere die verwerpt. Het moet
vanzelfsprekend zijn, dat alle plaatselijke gemeenten die de eenheid
in Christus vinden in wezen gelijk zijn.
Er bestaat ook een verscheidenheid. De Bijbel spreekt over
afzondering. Wij mogen niet deelnemen aan iets, dat onbijbels is.
Jezus zegt, dat Hij een zwaard gebracht heeft (Matteus 10:34-39).
Wij moeten ons afzonderen van alle valse leerstellingen en
praktijken (Romeinen 16:17: 2 Johannes 9,10). En er bestaat ook de
mogelijkheid, dat wij verschillende meningen nahouden. Wij moeten in
staat zijn om een onderscheid te maken tussen zaken van ,,geloof",
waar God duidelijk gesproken heeft en zaken van „mening" waar Hij
niet zo duidelijk gesproken heeft. Wij moeten blijven in de leer van
Christus, maar wij mogen niets binden, dat God niet gebonden heeft.
Wij mogen onze eigen meningen niet aan anderen opdringen. Wij moeten
het met elkaar eens worden over Gods reddingsplan, maar wij behoeven
niet in alle opzichten dezelfde gedachten te hebben over alle
onvervulde profetieën.
Een goede regel voor ons allen zou de volgende kunnen zijn:
In zaken van geloof- eenheid;
In zaken van mening - vrijheid;
In alles - de liefde!
VRAGEN
1.
Johannes 17:20-23 Heeft Jezus gebeden voor de eenheid van alle
gelovigen?
2. 1 Korintiërs 1:10-13 Is Christus gedeeld?
3. 1 Korintiërs 14:33 Is God een God van verwarring?
4. Efeziërs 4:1-3 Welke eenheid moeten wij trachten te bewaren?
5. Efeziërs 4:4-6 Hoeveel lichamen heeft Christus?
6. Is er slechts één geloof?
7. Bestaat er slechts één ware doop?
8. 1 Timoteus 1:3-6 Wie is de ene middelaar tussen God en de mens?
9. Romeinen 1:16 Bestaat er slechts één evangelie waardoor wij gered
kunnen worden?
10. Johannes 14:6 Wie is de ene weg naar God, de Vader?
11. Matteus 7:13-14 Is de ene weg naar de hemel een nauwe weg?
12. Is het uw overtuiging, dat de Bijbel een veilige, volmaakte gids
die ons de weg naar eenheid wijst?