Gemeente van Christus Houthalen Oost
1.
De Heilige Geest en de Bijbel (door Th.N.Schulz)
“.... en neemt den helm des heils aan en
het zwaard des Geestes, dat is het woord van God”, Efeziërs
6:17. Uit deze door Paulus aan de gemeente te Efeze gerichte woorden
kunnen wij de verhouding zien tussen de Heilige Geest en Gods Woord,
de Bijbel. Het Woord is een "produkt" van de Heilige Geest; het is
zijn wapen. Duidelijk volgt uit een aantal teksten van het Nieuwe
Testament, dat de Heilige Geest wordt beschouwd als de "auteur" van
de Bijbel.
Jezus beloofde de Heilige Geest te zenden.
Vóór zijn kruisdood beloofde Jezus de apostelen, dat hij de Heilige
Geest zou zenden, die hun de weg zou wijzen tot de volle waarheid
(Johannes 16:12). Na zijn opstanding zei hij tot de apostelen: “gij
zult kracht ontvangen, wanneer de Heilige Geest over u komt, en gij
zult mijn getuigen zijn te Jeruzalem en in geheel Judea en Samaria
en tot het uiterste der aarde” Handelingen 1:8. Met
Pinksteren kwam de Geest over de apostelen en zij begonnen te
spreken “zoals de Geest hun gaf uit te
spreken” Handelingen 2:4. Door de prediking van dit door de
Geest geïnspireerde Woord werden de toehoorders “diep
in hun hart getroffen” Handelingen 2:37. Zó hebben de
apostelen voor het eerst na de opstanding van Jezus “het zwaard des
Geestes” gehanteerd.
Paulus, die aanvankelijk niet tot de kring der apostelen behoorde,
beweerde eveneens te spreken “met
woorden, die niet door menselijke wijsheid, maar door de Geest
geleerd zijn” 1 Korintiërs
De Bijbel is geïnspireerd.
Wat wordt er in de Bijbel bedoeld met "inspiratie"? Paulus zegt in 2
Timoteus 3:16: “Elk van God ingegeven
schriftwoord is ook nuttig om te onderrichten, te weerleggen, te
verbeteren en op te voeden in de gerechtigheid, opdat de mens Gods
volkomen zij, tot alle goed werk volkomen toegerust”. Ons
woord "ingegeven", zoals het hier door Paulus wordt gebruikt,
betekent een inademing of inspiratie.
"Inspiratie" is afgeleid van twee Latijnse woorden "in" (= in) en
"spirare" (ademen), die samen de betekenis vormen van blazen of adem
inblazen. In de oorspronkelijke taal van deze tekst heeft Paulus het
Griekse woord "theopneustos" gebruikt. Dit woord is samengesteld uit
twee woorden: "theos" (= God) en "pneustos" (= beademd). Gewoonlijk
wordt het in Griekse woordenboeken weergegeven met "door de godheid
ingeblazen, ingegeven". "Inspiratie in bijbelse zin betekent dus:
die invloed, die God door de Heilige Geest uitoefende op de geest
van de bijbelschrijvers bij het
ontvangen en
weergeven van zijn Woord of Wil.
Deze inspiratie heeft Jezus beloofd, toen hij zei dat de Heilige
Geest de apostelen zou leren "wat" en "hoe" zij zouden moeten
spreken (vgl. Johannes 14, 15 en 16). Het "wat" doelt op de
gedachten en het "hoe" op de wijze van uitdrukken, de bewoording van
die gedachten. Vandaar dat Paulus samen met andere schrijvers van
het Nieuwe Testament beweerde het spreken “met
woorden, die niet
Deze inspiratie geldt ook voor het Oude Testament. Daar staat
bijvoorbeeld dat God Mozes onderrichtte wat hij zeggen moest (Exodus
4:12), dat de Geest des Heren door David sprak (2 Samuel
Inspiratie betekent echter niet dat de bijbelse schrijvers hun
identiteit hebben verloren of alwetend zijn geweest. Terwijl de
Heilige Geest hen heeft bewogen tot schrijven, waren ze niettemin
vrij om te spreken met hun eigen individuele achtergrond, hun
persoonlijkheid, woordenkeus en stijl. Inspiratie was niet bedoeld
om een bron van alwetendheid te zijn noch om de schrijvers
ongevoelig te maken voor lichamelijk lijden en menselijke
moeilijkheden. Ook was het niet zo, dat het hun onmogelijk was om te
zondigen. Inspiratie beperkt zich tot het doel, waarvoor ze gegeven
werd: het op een betrouwbare wijze bekend maken van Gods waarheid.
De mens en het zwaard des Geestes.
Wanneer wij dus de Bijbel lezen, lezen wij het door de Heilige Geest
geïnspireerde Woord van God. Door middel van dat Woord brengt de
Heilige Geest een mens tot bekering en versterkt de Heilige Geest
een christen in zijn christelijke beleving. Ook zal het mensdom door
dat Woord ten jongsten dage geoordeeld worden. Jezus leert: “Wie
Mij verwerpt en mijn woorden niet aanneemt, heeft een, die hem
oordeelt: het woord, dat Ik heb gesproken, dat zal hem oordelen ten
jongsten dage” Johannes 12:48. Dat Woord is, volgens de
schrijver van het Hebreeënboek: “Levend
en krachtig en
Zou het niet veel beter zijn om gehoor te geven aan Gods Woord, de
Bijbel, vóór die grote en geduchte dag aanbreekt, vóór het zwaard
des Geestes op die dag alle overleggingen en gedachten
Heil’ge Bijbel, Woord mijns Gods,
Boek veracht door 's werelds trots;
meer dan 't heerlijkst goed op aard';
zijt g' als Gods geschenk mij waard.
Hartespiegel is m'uw blad,
Raadsman op mijn levenspad;
Zwaard, welks scherpte niets weerstaat,
veilig Schild voor 't dreigendst kwaad.
Trooster in het bangst der smart,
Woord mijns Gods, heers in mijn hart;
werp uw Geest er, trouwe Heer,
al wat U weerstreeft ter neer.
Heilig Woord, Woord van mijn God,
Borg vanaf mijn kinderlot
Gij zult ook in stervenspijn
Licht mij in het doodsuur zijn.
(auteur gedicht onbekend)