Gemeente van Christus
Is het een noodzakelijke voorwaarde om vergeving te krijgen of
slechts een uiterlijke teken dat je gered bent?
Wat is dopen? Is de doop een noodzakelijke
voorwaarde voor een persoon om gered te worden van zonde, of is het
slechts een teken dat iemand al gered is? Waarom moet iemand worden
gedoopt? Worden we gered door het geloof alleen zonder
gehoorzaamheid? Komt vergeving van zonden voor de doop of als een
gevolg van de doop? Wat leert het evangelie van Jezus?
Introduktie
(1) Het is gebaseerd op Jezus gezag. Hij beval
het. Alles wat Hij beveelt is belangrijk. Meer nog, het moet worden
geleerd en gedaan zoals Jezus het wil. De mens heeft het recht niet
om te veranderen wat Jezus heeft ingesteld.
(2) Het is een fundamenteel onderdeel van een discipel worden.
(3) Jezus wil dat iedereen in de wereld erover wordt geleerd.
Het doel van deze les is om na te gaan wat het
doel is van de doop.
Waarom zou iemand moeten worden gedoopt in
water? Wat moet het doel zijn dat hij wil bereiken door zijn doop?
Is de doop een noodzakelijke voorwaarde voor iemand om gered te
worden en om vergeving van zonden te krijgen? Of moet iemand gewoon
worden gedoopt als een teken dat hij al gered is en om bij een
denominatie te behoren?
1. Verschillende gedachten over de doop en
het belang van het onderwerp
A. Godsdienstige mensen komen niet
overeen over het doel van de doop.
Er worden in het algemeen 2 gedachten naar voor
gebracht.
Sommigen geloven dat iemand moet worden gedoopt 'omwille van' de
vergeving van zonden - omdat hij al vergeving van zonden heeft
ontvangen.
Bedenk een persoon die een verloren zondaar is,
die nog geen vergeving van zonden heeft ontvangen door Jezus' bloed
en die nog nooit een christen is geworden. Sommige kerken zeggen dat
zo iemand moet geloven in Jezus en zich moet bekeren van zijn
zonden. Dan en op dat moment vergeeft Jezus zijn zonden (sommigen
zeggen dat hij Jezus ook nog eerst moet belijden).
In deze
gedachte is de doop niet noodzakelijk om vergeving van zonden te
ontvangen. Sommigen leren zelfs duidelijk dat iemand moet worden
gedoopt nadat hij is vergeven. Het doel van de doop, zo
zeggen ze, is om een teken te geven om anderen te laten zien dat hij
is gered, of om eventueel bij een denominatie te gaan.
"De doop is niet noodzakelijk om gered te worden ... maar het is wel
noodzakelijk omdat we moeten gehoorzamen gezien Christus het heeft
bevolen. Het is ook essentieel om lid te worden van de gemeente die
zijn Lichaam is" - Standard manual for baptist churches, Hiscox (p
20,21), via Handbook of religious quotations, p 10.
"Is de
doop noodzakelijk om gered te worden? Mijn antwoord is een
duidelijk, welomlijnde nee! Nee, de doop redt niet, help ook
niet in de redding, en ik ga nog verder door te zeggen dat het
helemaal niets te doen heeft met het redden van de ziel" Good news,
3/2/72 (baptisten lectuur) via Handbook of religious quotations, p
6.
De zevende dag adventisten vragen in hun "Doop
beloften" van een persoon om voor de doop deze vraag te
beantwoorden: "... heb jij Jezus aangenomen als je persoonlijke
Redder, en geloof je dat God, omwille van Christus, je zonden heeft
vergeven en je een nieuw hart heeft gegeven?" - via Handbook of
religious quotations, p 12.
Dit is de reden waarom, wanneer iemand laat weten dat hij graag wil
worden gedoopt, veel kerken hem/haar inplannen voor een doopdienst
ergens in de toekomst. Ze geloven dat deze persoon is gered ook al
is hij niet gedoopt, daarom moeten zij zich ook niet haasten. Dit is
de standaard leer in vrijwel alle protestantse kerken (hoewel velen
er geen breekpunt van maken).
Anderen geloven dat iemand moet worden gedoopt
om vergeving van zonden te ontvangen.
Deze mensen leren dat iemand echt moet geloven
in Jezus, zich bekeren, en Christus belijden, en ze geloven dat
Jezus' bloed hun zonden vergeeft. Maar ze geloven dat de zonden niet
zijn vergeven totdat die persoon wordt gedoopt.
Dit betekent dan dat het doel van de doop is om
gered te worden. Een schriftelijke doop is dat het moet worden
gedaan om gereinigd of bevrijd te worden van zonden door het bloed
van Jezus. Daarom staat een persoon gereinigd voor God nadat hij is
gedoopt, niet ervoor.
B Waarom is de kwestie eigenlijk van
belang?
Zolang iemand wordt gedoopt, wat doet het er dan
toe wat het doel is?
Handelingen in dienst van God moeten worden
gedaan om de juiste redenen.
Romeinen 6:17-18 - Om vrijgemaakt te worden van
zonden moeten we God gehoorzamen vanuit het hart. God dienen is niet
aanvaardbaar als we het doen omwille van verkeerde redenen. In
oprechte dienst aan God is het niet genoeg om alleen in de
uiterlijke handelingen mee te gaan. We moeten begrijpen en oprecht
menen wat we doen. Dit principe kan worden geïllustreerd door andere
manieren van het dienen van God.
1 Korintiërs 14:15 - Zang en gebed moeten we doen met onze geest en
ons verstand. Het uiterlijke alleen is niet genoeg.
1 Korintiërs 11:26-29 - Bij de tafel des Heren moeten we de
geestelijke bedoeling ervan begrijpen. Als we het Lichaam van de
Heer niet onderscheiden, dan eten en drinken we tot ons eigen
oordeel.
God vraagt de juiste uiterlijke handelingen,
maar hij eist ook de juiste motivaties en redenen.
Wanneer God een handeling beveelt, dan is het
doel van de handeling een deel ervan.
Galaten 1:8 - We behoren God te dienen volgens
wat Hij heeft geopenbaard, zonder het patroon ervan te veranderen.
Wanneer God de reden of het doel van een handelingen openbaart, en
wij doen het voor een andere bedoeling, dan veranderen wij Gods
plan.
2 Johannes 9 - Iemand die niet in de leer van Jezus blijft heeft God
niet. Wat leert Jezus over het doel van de doop? Wat Hij ook leerde,
daar moeten wij in blijven. Als we een andere bedoeling eraan geven,
dan blijven we niet in Zijn leer.
Handelingen 19:1-5 - In dit voorbeeld waren sommigen gedoopt, en ze
waren zelfs ondergedompeld in water. Als het uiterlijke teken het
enige is wat telt, dan zou hun doop in orde zijn. Maar ze moesten
opnieuw worden gedoopt om het goed te doen, dus was er duidelijk
iets mis met hun verstaan van het doel. Hetzelfde geld voor iemand
vandaag de dag wiens doop niet volgens het evangelie is.
Wanneer we soms over de noodzaak van de doop leren,
verwijten de mensen ons dat we de nadruk leggen op de uiterlijke
handelingen. Het tegendeel is waar. De reden waarom we de doop
benadrukken is het omdat de innerlijke intentie en bedoeling van
belang is. Wanneer mensen zeggen dat de doop niet noodzakelijk is en
men de reden ervan niet serieus neemt waarom iemand wordt gedoopt,
dan zijn het die mensen die leren dat de bedoeling er niet toe doet.
(Matteus 15:9,13; Kolossenzen 3:17; Jeremia
10:23; Spreuken 14:12; 3:5-6; Openbaringen 22:18-19)
2. Bijbelverzen over het doel van de doop
We zullen zes belangrijke passages bekijken
(hoewel er nog anderen zijn die hetzelfde leren)
Markus 16:15-16 - Hij die gelooft en
zich laat dopen zal behouden worden
In welke verhouding staat de doop hier met de
redding?
Komt de redding voor de doop of als een resultaat ervan? We kunnen
niet meer gered worden voor de doop als dat redding mogelijk is
voordat we geloven. Het is zoals 1 + 1 = 2. Als je eender welke
wegneemt dan krijg je niet langer meer 2. Gelijkerwijs is het als je
ofwel de doop ofwel het geloof wegneemt, dat je geen redding meer
hebt.
Sommigen zullen antwoorden "Het zegt dat je zal
veroordeeld worden als je niet gelooft, maar hij zegt niet dat je
veroordeeld wordt als je niet bent gedoopt."
De bijbel zegt niet altijd woord voor woord wat
we moeten doen om verloren te gaan. De bijbel zegt ons wat we moeten
doen om gered te worden en er wordt verwacht van ons om dit te doen,
als we het niet doen dan gaan we verloren.
Hier wordt gezegd dat we 2 dingen moeten
doen om gered te worden. Om verloren te gaan, moet je slechts
één ervan weglaten. Als je geen geloof hebt, zal je waarschijnlijk
ook niet worden gedoopt, en ook al zou je het dan doen, dan zou het
geen zin hebben. Om verloren te gaan is gemakkelijk - gewoon niet
geloven. Om gered te worden is moeilijker - je moet geloven en
gedoopt worden. Verder zal de persoon die een waar geloof heeft,
geloven dat de doop nodig is. Jezus zei om het evangelie te
geloven (vs 15-16)? Wat zegt het evangelie? "Hij die gelooft en
zich laat dopen zal behouden worden." Wat als ik dat niet geloof?
Dan geloof ik het evangelie niet! Wat zegt deze tekst over hen die
het evangelie niet geloven?
Merk het verschil op tussen wat mensen zeggen en
wat de bijbel zegt:
Mensen zeggen: Hij die gelooft is behouden en
mag worden gedoopt.
Het evangelie zegt: Hij die gelooft en zich laat dopen zal behouden
worden.
Beiden geloof en doop zijn noodzakelijk om gered te worden. Herinner
u dat het volgen van leringen van mensen die verschillen van het
evangelie leidt tot veroordeling (Galaten 1:8; Matteus 15:9; enz)
Handelingen 2:38 - Bekeer u en laat u
dopen tot vergeving van zonden
In welke verhouding staat de doop hier met de
redding?
Zijn de zonden vergeven voor de doop of als het
gevolg ervan? Merk op dat de bedoeling van de doop duidelijk
wordt weergegeven dat het is tot de vergeving van
zonden.
Wat betekent "tot vergeving van zonden"?
Sommige zeggen dat "tot" betekent "omwille van",
zoals 'hij kreeg een bekeuring omwille van zijn hardrijden" - Hij
kreeg de bekeuring omdat hij hard had gereden, niet omdat hij zou
gaan hardrijden. 'Tot' kan deze betekenis hebben, maar in
Handelingen 2:38 kan het dit niet betekenen.
Denk eens na tegen wie Petrus aan het spreken was.
Als "tot" betekent "ze hadden al vergeving
ontvangen", dan moet Petrus tegen mensen spreken die gered waren. Is
dat zo? Hij had hen juist veroordeeld omdat ze Jezus hadden gedood (vs
36), en ze waren diep in hun hart getroffen en vroegen wat ze
moesten doen (vs 37). Ze hadden nog geen vergeving ontvangen, maar
stonden er juist op om dit te krijgen. Petrus zei hun dat ze zich
moesten "bekeren". Als ze al vergeven waren, waarom moesten ze zich
dan nog bekeren? Het bevel om zich te bekeren bewijst dat deze
mensen nog niet waren gered, maar dat ze nog steeds zondaars waren
die vergeven moesten worden. Na vs 38 zegt Petrus hen "laat
u behouden uit dit boze geslacht" (vs 40). Als ze al gered
waren, waarom zeggen dat ze zich moesten laten behouden? Het is
duidelijk dat deze mensen niet waren gered en dat ze werden gezegd
wat ze moesten doen omdat ze nog niet vergeven waren. Ze waren
verloren zondaars die werden verteld wat ze moesten doen om vergeven
te worden. Daarom dat "tot vergeving van zonden" betekent "om
vergeving van zonden te krijgen".
Overdenk deze woorden volgens Matteus 26:28.
Handelingen 2:38 zegt "Bekeer
u en laat u dopen tot vergeving van zonden"
Matteus 26:28 zegt dat Jezus' bloed zou worden vergoten "tot
vergeving van zonden".
Heeft Jezus zijn bloed vergoten omdat de mensen
reeds vergeving van zonden hebben gekregen? Helemaal niet. Hij deed
het zodat mensen die nog niet waren vergeven, konden worden
vergeven.
Gelijkerwijs wordt men niet gedoopt omdat men al
vergeving van zonden heeft ontvangen, maar opdat de mensen die het
nog niet zijn, het kunnen ontvangen. Veronderstel dat iemand is
gedoopt zonder te weten dat dit het doel is waarvoor hij wordt
gedoopt. Veronderstel dat hij was gered voor de doop. Is hij dan
gedoopt om vergeving van zonden te ontvangen? Hoe kan dat dan, als
hij geloofde dat hij het al had ontvangen? Hoe zou dan zijn doop
volgens de wil van God zijn gebeurd?
1 Petrus 3:21 - de doop redt u
Noach laat zien hoe wij worden gered. Vs 20 zegt
dat hij en zijn familie werden gered "door
het water heen". Het water van de vloed vernietigde de bozen,
maar het redde ook Noah, omdat de boot erop dreef, en zo Noach redde
van de dood. Dit geeft weer dat het de doop is dat ons redt. Dit
betekent niet dat we fysiek het vuil van onze lichamen wassen. De
kracht is niet in het water, maar in de dood en opstanding van
Christus. We komen in contact met het bloed door de doop.
Galaten 3:27 - We worden gedoopt in
Christus
Hoeveel mensen zijn in Christus? Net zoveel als
er in Hem zijn gedoopt. Wat als iemand niet is gedoopt in Christus?
Dan is die persoon niet in Hem. Waarom is het belangrijk om in
Christus te zijn?
* Efeziërs 1:7 - vergeving van zonden is in
Christus.
* 2 Timoteus 2:10 - Het heil is in Hem.
* 1 Johannes 5:11-12 - Het eeuwige leven is in de Zoon.
* Efeziërs 1:3 - Alle geestelijke zegeningen zijn in Christus.
(vgl Romeinen 8:1; 2 Korintiërs 5:17; Filippenzen 4:7)
Als iemand buiten Christus is, dan heeft hij
geen vergeving, geen redding, geen eeuwig leven of geestelijke
zegeningen. Maar hoe komt iemand in Christus? Hij moet worden
gedoopt in Christus. Wat is dan de toestand van iemand die niet is
gedoopt of die niet gelooft dat de
bedoeling van de doop is om gered te worden? Horen, geloven,
bekering en belijden zijn noodzakelijke stappen richting Christus,
maar de doop is de stap die iemand in Christus plaatst. Voor de doop
is men nog steeds buiten Christus, nog steeds zonder vergeving en
alle andere zegeningen die in Christus zijn. Als hij deze zegeningen
wil dan moet hij worden gedoopt met de bedoeling om in Christus te
komen.
Romeinen 6:3 - We worden gedoopt in
Jezus' dood.
Dit vers zegt weeral (zoals Galaten 3:27) dat we
worden gedoopt in Jezus. Maar we worden ook in Jezus' dood
gedoopt. Waarom is de dood van Jezus belangrijk voor ons? Het was in
Zijn dood dat hij Zijn bloed voor ons vergoot dat ons redt van de
zonde! Hoe komen we ermee in contact? We worden er in gedoopt!
De mensen die de noodzaak van de doop leren worden er vaak van
beschuldigd van het niet geloven in de redding door Jezus' bloed. De
waarheid is het tegenovergestelde. We leren dat de doop noodzakelijk
is omdat bij de doop de zondaar in contact komt met Jezus' bloed!
Zij die je zeggen dat je gered bent voor de doop zeggen (onbedoeld)
dat je gered kan worden zonder het bloed, omdat ze leren dat de
zondaar gered is nog voor hij in contact komt met het bloed! In de
doop verkrijgen we de voordelen van Jezus' dood! Wat is dan de
toestand van hen die zeggen dat je gered bent voor de doop of dat de
doop niet nodig is om vergeving te krijgen?
Handelingen 22:16 - Laat u dopen en uw
zonden afwassen
Waar is het afwassen van de zonden in deze
tekst; voor de doop of als een gevolg van de doop?
De zondaar in dit verhaal (Saul) had al alles
gedaan voor zijn doop wat de meeste kerken leren dat men moet doen
om gered te worden.
Hij had Jezus gezien onderweg, geloofde
duidelijk in Hem en was bereid om Hem te gehoorzamen (22:5-10;
9:3-6). Hij had zelfs gebeden (9:9-11). Als iemand kon gered worden
voor de doop, dan zou het Saul wel zijn. Maar was hij gered?
Jezus had gezegd dat Saul naar de stad moest
gaan en daar zou men hem zeggen wat hij moest doen (9:6).
Ananias kwam en vertelde hem om zich te laten dopen en zijn zonden
te laten afwassen. Als zonden worden vergeven voor de doop, dan zou
Saul geen zonden meer hebben om af te wassen. Maar hij had nog
steeds zonden tot hij werd gedoopt. Dus iemand kan vandaag de dag in
Jezus geloven en zich bekeren, maar hij is schuldig voor al zijn
zonden totdat hij wordt gedoopt.
Dat is waarom in de voorbeelden van bekering in
de bijbel, de mensen de doop nooit uitstelden.
Altijd als de zondaar het evangelie geloofde en
zich bekeerde, werd hij onmiddellijk gedoopt.
Handelingen 2:41 - Die dag werden 3000 mensen gedoopt.
Handelingen 8:36 - Wat is ertegen dat ik wordt gedoopt?
Handelingen 9:18 - Terstond stond hij op en werd gedoopt.
Handelingen 16:33 - in hetzelfde uur van de nacht werden terstond
hij en zijn familie gedoopt.
Handelingen 22:16 - Wat aarzelt gij nog? Sta op, laat u dopen en uw
zonden afwassen.
Wanneer hedendaagse denominaties de doop van
overtuigde gelovigen uitstellen, dan volgen ze het plan van de
bijbel niet die wijst op de dringendheid van de doop. Ze geloven dat
de persoon al is gered, waarom moeten ze zich haasten?
Wanneer we begrijpen dat de persoon nog steeds
in zonde leeft, dan begrijpen we ook waarom de mensen in de bijbel
de doop niet uitstelden.
Conclusie
Deze teksten laten zien dat het doel van de doop
als volgt is:
Markus 16:16 - De doop is vereist om te worden
gered.
Handelingen 2:38 - De doop is tot (om te ontvangen) vergeving van
zonden.
1 Petrus 3:21 - De doop redt ons.
Galaten 3:27 - We worden gedoopt in Christus.
Romeinen 6:3 - We worden gedoopt in Jezus' dood.
Handelingen 22:16 - Laat u dopen en uw zonden afwassen.
Dit zijn verschillende manieren om hetzelfde te zeggen. Het leren dat iemand voor de doop reeds is gered is een menselijk evangelie dat verschilt van wat de Heer heeft bevolen. Zij die zijn gedoopt volgens zo een leer hebben geen bijbelse doop ontvangen. Hoe zit het met uw doop? Was het volgens de bedoeling van de bijbel?