Gemeente van Christus
			
			Is het een noodzakelijke voorwaarde om vergeving te krijgen of 
			slechts een uiterlijke teken dat je gered bent?
			Wat is dopen? Is de doop een noodzakelijke 
			voorwaarde voor een persoon om gered te worden van zonde, of is het 
			slechts een teken dat iemand al gered is? Waarom moet iemand worden 
			gedoopt? Worden we gered door het geloof alleen zonder 
			gehoorzaamheid? Komt vergeving van zonden voor de doop of als een 
			gevolg van de doop? Wat leert het evangelie van Jezus?
			
			
			
			
			Introduktie
			
			
			(1) Het is gebaseerd op Jezus gezag. Hij beval 
			het. Alles wat Hij beveelt is belangrijk. Meer nog, het moet worden 
			geleerd en gedaan zoals Jezus het wil. De mens heeft het recht niet 
			om te veranderen wat Jezus heeft ingesteld.
			(2) Het is een fundamenteel onderdeel van een discipel worden.
			(3) Jezus wil dat iedereen in de wereld erover wordt geleerd. 
			
			Het doel van deze les is om na te gaan wat het 
			doel is van de doop. 
			
			Waarom zou iemand moeten worden gedoopt in 
			water? Wat moet het doel zijn dat hij wil bereiken door zijn doop? 
			Is de doop een noodzakelijke voorwaarde voor iemand om gered te 
			worden en om vergeving van zonden te krijgen? Of moet iemand gewoon 
			worden gedoopt als een teken dat hij al gered is en om bij een 
			denominatie te behoren? 
			1. Verschillende gedachten over de doop en 
			het belang van het onderwerp
			A. Godsdienstige mensen komen niet 
			overeen over het doel van de doop.
			Er worden in het algemeen 2 gedachten naar voor 
			gebracht. 
			
			
			
			Sommigen geloven dat iemand moet worden gedoopt 'omwille van' de 
			vergeving van zonden - omdat hij al vergeving van zonden heeft 
			ontvangen. 
			
			Bedenk een persoon die een verloren zondaar is, 
			die nog geen vergeving van zonden heeft ontvangen door Jezus' bloed 
			en die nog nooit een christen is geworden. Sommige kerken zeggen dat 
			zo iemand moet geloven in Jezus en zich moet bekeren van zijn 
			zonden. Dan en op dat moment vergeeft Jezus zijn zonden (sommigen 
			zeggen dat hij Jezus ook nog eerst moet belijden).
			
			
			In deze 
			gedachte is de doop niet noodzakelijk om vergeving van zonden te 
			ontvangen. Sommigen leren zelfs duidelijk dat iemand moet worden 
			gedoopt nadat hij is vergeven. Het doel van de doop, zo 
			zeggen ze, is om een teken te geven om anderen te laten zien dat hij 
			is gered, of om eventueel bij een denominatie te gaan. 
			"De doop is niet noodzakelijk om gered te worden ... maar het is wel 
			noodzakelijk omdat we moeten gehoorzamen gezien Christus het heeft 
			bevolen. Het is ook essentieel om lid te worden van de gemeente die 
			zijn Lichaam is" - Standard manual for baptist churches, Hiscox (p 
			20,21), via Handbook of religious quotations, p 10.
"Is de 
			doop noodzakelijk om gered te worden? Mijn antwoord is een 
			duidelijk, welomlijnde nee! Nee, de doop redt niet, help ook 
			niet in de redding, en ik ga nog verder door te zeggen dat het 
			helemaal niets te doen heeft met het redden van de ziel" Good news, 
			3/2/72 (baptisten lectuur) via Handbook of religious quotations, p 
			6.
			
			
			
			De zevende dag adventisten vragen in hun "Doop 
			beloften" van een persoon om voor de doop deze vraag te 
			beantwoorden: "... heb jij Jezus aangenomen als je persoonlijke 
			Redder, en geloof je dat God, omwille van Christus, je zonden heeft 
			vergeven en je een nieuw hart heeft gegeven?" - via Handbook of 
			religious quotations, p 12.
			
			Dit is de reden waarom, wanneer iemand laat weten dat hij graag wil 
			worden gedoopt, veel kerken hem/haar inplannen voor een doopdienst 
			ergens in de toekomst. Ze geloven dat deze persoon is gered ook al 
			is hij niet gedoopt, daarom moeten zij zich ook niet haasten. Dit is 
			de standaard leer in vrijwel alle protestantse kerken (hoewel velen 
			er geen breekpunt van maken). 
			Anderen geloven dat iemand moet worden gedoopt 
			om vergeving van zonden te ontvangen. 
			
			Deze mensen leren dat iemand echt moet geloven 
			in Jezus, zich bekeren, en Christus belijden, en ze geloven dat 
			Jezus' bloed hun zonden vergeeft. Maar ze geloven dat de zonden niet 
			zijn vergeven totdat die persoon wordt gedoopt.
			Dit betekent dan dat het doel van de doop is om 
			gered te worden. Een schriftelijke doop is dat het moet worden 
			gedaan om gereinigd of bevrijd te worden van zonden door het bloed 
			van Jezus. Daarom staat een persoon gereinigd voor God nadat hij is 
			gedoopt, niet ervoor. 
			B Waarom is de kwestie eigenlijk van 
			belang? 
			Zolang iemand wordt gedoopt, wat doet het er dan 
			toe wat het doel is? 
			Handelingen in dienst van God moeten worden 
			gedaan om de juiste redenen.
			Romeinen 6:17-18 - Om vrijgemaakt te worden van 
			zonden moeten we God gehoorzamen vanuit het hart. God dienen is niet 
			aanvaardbaar als we het doen omwille van verkeerde redenen. In 
			oprechte dienst aan God is het niet genoeg om alleen in de 
			uiterlijke handelingen mee te gaan. We moeten begrijpen en oprecht 
			menen wat we doen. Dit principe kan worden geïllustreerd door andere 
			manieren van het dienen van God.
			1 Korintiërs 14:15 - Zang en gebed moeten we doen met onze geest en 
			ons verstand. Het uiterlijke alleen is niet genoeg.
			1 Korintiërs 11:26-29 - Bij de tafel des Heren moeten we de 
			geestelijke bedoeling ervan begrijpen. Als we het Lichaam van de 
			Heer niet onderscheiden, dan eten en drinken we tot ons eigen 
			oordeel.
			God vraagt de juiste uiterlijke handelingen, 
			maar hij eist ook de juiste motivaties en redenen. 
			Wanneer God een handeling beveelt, dan is het 
			doel van de handeling een deel ervan. 
			Galaten 1:8 - We behoren God te dienen volgens 
			wat Hij heeft geopenbaard, zonder het patroon ervan te veranderen. 
			Wanneer God de reden of het doel van een handelingen openbaart, en 
			wij doen het voor een andere bedoeling, dan veranderen wij Gods 
			plan.
			2 Johannes 9 - Iemand die niet in de leer van Jezus blijft heeft God 
			niet. Wat leert Jezus over het doel van de doop? Wat Hij ook leerde, 
			daar moeten wij in blijven. Als we een andere bedoeling eraan geven, 
			dan blijven we niet in Zijn leer.
			Handelingen 19:1-5 - In dit voorbeeld waren sommigen gedoopt, en ze 
			waren zelfs ondergedompeld in water. Als het uiterlijke teken het 
			enige is wat telt, dan zou hun doop in orde zijn. Maar ze moesten 
			opnieuw worden gedoopt om het goed te doen, dus was er duidelijk 
			iets mis met hun verstaan van het doel. Hetzelfde geld voor iemand 
			vandaag de dag wiens doop niet volgens het evangelie is.
			
			
			Wanneer we soms over de noodzaak van de doop leren, 
			verwijten de mensen ons dat we de nadruk leggen op de uiterlijke 
			handelingen. Het tegendeel is waar. De reden waarom we de doop 
			benadrukken is het omdat de innerlijke intentie en bedoeling van 
			belang is. Wanneer mensen zeggen dat de doop niet noodzakelijk is en 
			men de reden ervan niet serieus neemt waarom iemand wordt gedoopt, 
			dan zijn het die mensen die leren dat de bedoeling er niet toe doet.
			(Matteus 15:9,13; Kolossenzen 3:17; Jeremia 
			10:23; Spreuken 14:12; 3:5-6; Openbaringen 22:18-19)
			2. Bijbelverzen over het doel van de doop
			We zullen zes belangrijke passages bekijken 
			(hoewel er nog anderen zijn die hetzelfde leren) 
			Markus 16:15-16 - Hij die gelooft en 
			zich laat dopen zal behouden worden
			In welke verhouding staat de doop hier met de 
			redding? 
			
			
			Komt de redding voor de doop of als een resultaat ervan? We kunnen 
			niet meer gered worden voor de doop als dat redding mogelijk is 
			voordat we geloven. Het is zoals 1 + 1 = 2. Als je eender welke 
			wegneemt dan krijg je niet langer meer 2. Gelijkerwijs is het als je 
			ofwel de doop ofwel het geloof wegneemt, dat je geen redding meer 
			hebt. 
			Sommigen zullen antwoorden "Het zegt dat je zal 
			veroordeeld worden als je niet gelooft, maar hij zegt niet dat je 
			veroordeeld wordt als je niet bent gedoopt."
			De bijbel zegt niet altijd woord voor woord wat 
			we moeten doen om verloren te gaan. De bijbel zegt ons wat we moeten 
			doen om gered te worden en er wordt verwacht van ons om dit te doen, 
			als we het niet doen dan gaan we verloren.
			Hier wordt gezegd dat we 2 dingen moeten 
			doen om gered te worden. Om verloren te gaan, moet je slechts 
			één ervan weglaten. Als je geen geloof hebt, zal je waarschijnlijk 
			ook niet worden gedoopt, en ook al zou je het dan doen, dan zou het 
			geen zin hebben. Om verloren te gaan is gemakkelijk - gewoon niet 
			geloven. Om gered te worden is moeilijker - je moet geloven en 
			gedoopt worden. Verder zal de persoon die een waar geloof heeft, 
			geloven dat de doop nodig is. Jezus zei om het evangelie te 
			geloven (vs 15-16)? Wat zegt het evangelie? "Hij die gelooft en 
			zich laat dopen zal behouden worden." Wat als ik dat niet geloof? 
			Dan geloof ik het evangelie niet! Wat zegt deze tekst over hen die 
			het evangelie niet geloven? 
			Merk het verschil op tussen wat mensen zeggen en 
			wat de bijbel zegt: 
			
			Mensen zeggen: Hij die gelooft is behouden en 
			mag worden gedoopt.
			Het evangelie zegt: Hij die gelooft en zich laat dopen zal behouden 
			worden.
			Beiden geloof en doop zijn noodzakelijk om gered te worden. Herinner 
			u dat het volgen van leringen van mensen die verschillen van het 
			evangelie leidt tot veroordeling (Galaten 1:8; Matteus 15:9; enz) 
			Handelingen 2:38 - Bekeer u en laat u 
			dopen tot vergeving van zonden 
			In welke verhouding staat de doop hier met de 
			redding? 
			
			Zijn de zonden vergeven voor de doop of als het 
			gevolg ervan? Merk op dat de bedoeling van de doop duidelijk 
			wordt weergegeven dat het is tot de vergeving van 
			zonden. 
			Wat betekent "tot vergeving van zonden"? 
			
			Sommige zeggen dat "tot" betekent "omwille van", 
			zoals 'hij kreeg een bekeuring omwille van zijn hardrijden" - Hij 
			kreeg de bekeuring omdat hij hard had gereden, niet omdat hij zou 
			gaan hardrijden. 'Tot' kan deze betekenis hebben, maar in 
			Handelingen 2:38 kan het dit niet betekenen. 
			
			Denk eens na tegen wie Petrus aan het spreken was.
			Als "tot" betekent "ze hadden al vergeving 
			ontvangen", dan moet Petrus tegen mensen spreken die gered waren. Is 
			dat zo? Hij had hen juist veroordeeld omdat ze Jezus hadden gedood (vs 
			36), en ze waren diep in hun hart getroffen en vroegen wat ze 
			moesten doen (vs 37). Ze hadden nog geen vergeving ontvangen, maar 
			stonden er juist op om dit te krijgen. Petrus zei hun dat ze zich 
			moesten "bekeren". Als ze al vergeven waren, waarom moesten ze zich 
			dan nog bekeren? Het bevel om zich te bekeren bewijst dat deze 
			mensen nog niet waren gered, maar dat ze nog steeds zondaars waren 
			die vergeven moesten worden. Na vs 38 zegt Petrus hen "laat 
			u behouden uit dit boze geslacht" (vs 40). Als ze al gered 
			waren, waarom zeggen dat ze zich moesten laten behouden? Het is 
			duidelijk dat deze mensen niet waren gered en dat ze werden gezegd 
			wat ze moesten doen omdat ze nog niet vergeven waren. Ze waren 
			verloren zondaars die werden verteld wat ze moesten doen om vergeven 
			te worden. Daarom dat "tot vergeving van zonden" betekent "om 
			vergeving van zonden te krijgen".
			
			
			
			Overdenk deze woorden volgens Matteus 26:28.
			Handelingen 2:38 zegt "Bekeer 
			u en laat u dopen tot vergeving van zonden"
			Matteus 26:28 zegt dat Jezus' bloed zou worden vergoten "tot 
			vergeving van zonden".
			Heeft Jezus zijn bloed vergoten omdat de mensen 
			reeds vergeving van zonden hebben gekregen? Helemaal niet. Hij deed 
			het zodat mensen die nog niet waren vergeven, konden worden 
			vergeven.
			Gelijkerwijs wordt men niet gedoopt omdat men al 
			vergeving van zonden heeft ontvangen, maar opdat de mensen die het 
			nog niet zijn, het kunnen ontvangen. Veronderstel dat iemand is 
			gedoopt zonder te weten dat dit het doel is waarvoor hij wordt 
			gedoopt. Veronderstel dat hij was gered voor de doop. Is hij dan 
			gedoopt om vergeving van zonden te ontvangen? Hoe kan dat dan, als 
			hij geloofde dat hij het al had ontvangen? Hoe zou dan zijn doop 
			volgens de wil van God zijn gebeurd? 
			1 Petrus 3:21 - de doop redt u 
			Noach laat zien hoe wij worden gered. Vs 20 zegt 
			dat hij en zijn familie werden gered "door 
			het water heen". Het water van de vloed vernietigde de bozen, 
			maar het redde ook Noah, omdat de boot erop dreef, en zo Noach redde 
			van de dood. Dit geeft weer dat het de doop is dat ons redt. Dit 
			betekent niet dat we fysiek het vuil van onze lichamen wassen. De 
			kracht is niet in het water, maar in de dood en opstanding van 
			Christus. We komen in contact met het bloed door de doop. 
			Galaten 3:27 - We worden gedoopt in 
			Christus 
			
			
			Hoeveel mensen zijn in Christus? Net zoveel als 
			er in Hem zijn gedoopt. Wat als iemand niet is gedoopt in Christus? 
			Dan is die persoon niet in Hem. Waarom is het belangrijk om in 
			Christus te zijn?
			* Efeziërs 1:7 - vergeving van zonden is in 
			Christus.
			* 2 Timoteus 2:10 - Het heil is in Hem.
			* 1 Johannes 5:11-12 - Het eeuwige leven is in de Zoon.
			* Efeziërs 1:3 - Alle geestelijke zegeningen zijn in Christus.
			(vgl Romeinen 8:1; 2 Korintiërs 5:17; Filippenzen 4:7)
			Als iemand buiten Christus is, dan heeft hij 
			geen vergeving, geen redding, geen eeuwig leven of geestelijke 
			zegeningen. Maar hoe komt iemand in Christus? Hij moet worden 
			gedoopt in Christus. Wat is dan de toestand van iemand die niet is 
			gedoopt of die niet gelooft dat de 
			bedoeling van de doop is om gered te worden? Horen, geloven, 
			bekering en belijden zijn noodzakelijke stappen richting Christus, 
			maar de doop is de stap die iemand in Christus plaatst. Voor de doop 
			is men nog steeds buiten Christus, nog steeds zonder vergeving en 
			alle andere zegeningen die in Christus zijn. Als hij deze zegeningen 
			wil dan moet hij worden gedoopt met de bedoeling om in Christus te 
			komen. 
			Romeinen 6:3 - We worden gedoopt in 
			Jezus' dood. 
			Dit vers zegt weeral (zoals Galaten 3:27) dat we 
			worden gedoopt in Jezus. Maar we worden ook in Jezus' dood 
			gedoopt. Waarom is de dood van Jezus belangrijk voor ons? Het was in 
			Zijn dood dat hij Zijn bloed voor ons vergoot dat ons redt van de 
			zonde! Hoe komen we ermee in contact? We worden er in gedoopt!
			
			De mensen die de noodzaak van de doop leren worden er vaak van 
			beschuldigd van het niet geloven in de redding door Jezus' bloed. De 
			waarheid is het tegenovergestelde. We leren dat de doop noodzakelijk 
			is omdat bij de doop de zondaar in contact komt met Jezus' bloed! 
			Zij die je zeggen dat je gered bent voor de doop zeggen (onbedoeld) 
			dat je gered kan worden zonder het bloed, omdat ze leren dat de 
			zondaar gered is nog voor hij in contact komt met het bloed! In de 
			doop verkrijgen we de voordelen van Jezus' dood! Wat is dan de 
			toestand van hen die zeggen dat je gered bent voor de doop of dat de 
			doop niet nodig is om vergeving te krijgen? 
			Handelingen 22:16 - Laat u dopen en uw 
			zonden afwassen 
			Waar is het afwassen van de zonden in deze 
			tekst; voor de doop of als een gevolg van de doop? 
			De zondaar in dit verhaal (Saul) had al alles 
			gedaan voor zijn doop wat de meeste kerken leren dat men moet doen 
			om gered te worden. 
			
			Hij had Jezus gezien onderweg, geloofde 
			duidelijk in Hem en was bereid om Hem te gehoorzamen (22:5-10; 
			9:3-6). Hij had zelfs gebeden (9:9-11). Als iemand kon gered worden 
			voor de doop, dan zou het Saul wel zijn. Maar was hij gered?
			Jezus had gezegd dat Saul naar de stad moest 
			gaan en daar zou men hem zeggen wat hij moest doen (9:6). 
			Ananias kwam en vertelde hem om zich te laten dopen en zijn zonden 
			te laten afwassen. Als zonden worden vergeven voor de doop, dan zou 
			Saul geen zonden meer hebben om af te wassen. Maar hij had nog 
			steeds zonden tot hij werd gedoopt. Dus iemand kan vandaag de dag in 
			Jezus geloven en zich bekeren, maar hij is schuldig voor al zijn 
			zonden totdat hij wordt gedoopt. 
			Dat is waarom in de voorbeelden van bekering in 
			de bijbel, de mensen de doop nooit uitstelden. 
			
			Altijd als de zondaar het evangelie geloofde en 
			zich bekeerde, werd hij onmiddellijk gedoopt.
			Handelingen 2:41 - Die dag werden 3000 mensen gedoopt.
			Handelingen 8:36 - Wat is ertegen dat ik wordt gedoopt?
			Handelingen 9:18 - Terstond stond hij op en werd gedoopt.
			Handelingen 16:33 - in hetzelfde uur van de nacht werden terstond 
			hij en zijn familie gedoopt.
			Handelingen 22:16 - Wat aarzelt gij nog? Sta op, laat u dopen en uw 
			zonden afwassen. 
			Wanneer hedendaagse denominaties de doop van 
			overtuigde gelovigen uitstellen, dan volgen ze het plan van de 
			bijbel niet die wijst op de dringendheid van de doop. Ze geloven dat 
			de persoon al is gered, waarom moeten ze zich haasten?
			Wanneer we begrijpen dat de persoon nog steeds 
			in zonde leeft, dan begrijpen we ook waarom de mensen in de bijbel 
			de doop niet uitstelden. 
			Conclusie
			Deze teksten laten zien dat het doel van de doop 
			als volgt is:
			Markus 16:16 - De doop is vereist om te worden 
			gered.
			Handelingen 2:38 - De doop is tot (om te ontvangen) vergeving van 
			zonden.
			1 Petrus 3:21 - De doop redt ons.
			Galaten 3:27 - We worden gedoopt in Christus.
			Romeinen 6:3 - We worden gedoopt in Jezus' dood.
			Handelingen 22:16 - Laat u dopen en uw zonden afwassen.
Dit zijn verschillende manieren om hetzelfde te zeggen. Het leren dat iemand voor de doop reeds is gered is een menselijk evangelie dat verschilt van wat de Heer heeft bevolen. Zij die zijn gedoopt volgens zo een leer hebben geen bijbelse doop ontvangen. Hoe zit het met uw doop? Was het volgens de bedoeling van de bijbel?