Gemeente van Christus
Laakdal
Onlangs achtte Marc Verhoeven, naar eigen zeggen een poortwachter
van het geloof, het nodig om een artikel te schrijven tegen de leer
van de gemeente van Christus. Wij vinden het spijtig dat hij niet
eerst de dialoog is aangegaan om ons te proberen te overtuigen van
ons ongelijk. Verschillende personen hebben hem aangeschreven over
sommige onjuiste stellingen in zijn artikel, maar daar heeft hij tot
dusver nog niet op gereageerd. We hopen dat hij alsnog de dialoog
aangaat. Ook op de volgende email van mij van 16/09/2008 heeft hij
(nog ) niet gereageerd:
Hallo Marc,
ik heb respect voor je gedachten. Maar je hebt
niet geantwoord op mijn vraag om een publiek debat aan te gaan over
de dingen waarin jij meent dat wij dwalen. Ik wil je de kans geven
om allen die naar het debat willen komen, te overtuigen van je
gelijk en te overtuigen van ons ongelijk. Ik zal mijn best doen om
zoveel mogelijk leden van de gemeente van Christus uit te nodigen
zodat je hen allemaal kan overtuigen van hun dwaling.
Het gaat er mij niet om als jij
wel of niet een artikel op je site hebt staan, het gaat er mij om
als je je woorden durft verdedigen (Filippenzen 1:6) ten voordele
van de waarheid van het evangelie. Zoals ik al zei, de waarheid is
niet bang van onderzoek. En ik laat je zien dat wij helemaal niet
willen vasthouden aan leringen die verkeerd zijn. Ik geef je mijn
belofte om te veranderen als je ons kan overtuigen van ons ongelijk.
Dit is toch een gedroomde kans voor een poortwachter. Zoals ook in
Ezechiel staat geschreven "Als Ik tot de
goddeloze zeg: Gij zult zeker sterven! en gij waarschuwt hem niet en
spreekt niet om de goddeloze voor zijn goddeloze weg te waarschuwen
ten einde hem in het leven te behouden, dan zal die goddeloze in
zijn eigen ongerechtigheid sterven, maar van zijn bloed zal Ik u
rekenschap vragen" Ezechiël 3:18. Ik hoop dat je opzet is om
de mensen van de gvC te behouden van hun dwaling en niet slechts om
veel stof te doen opwaaien. Zoals ook in spreuken staat geschreven "beslecht
uw rechtsgeding met uw naaste" Spreuken 25:9. Onze gedachten
zijn zoals die van Paulus "daar wij dan
weten, hoezeer de Here te vrezen is, trachten wij de mensen te
overtuigen; voor God echter is ons bedoelen openbaar" 2
Korintiërs 5:11.
Laten we
de punten van Marc bekijken die hij aanhaalt (vetgedrukt) adhv wat
wij geloven
Ontkenning van de erfzonde!.
Wij
geloven idd niet in de erfzonde. De bijbel leert dat:
- de geestelijke gevolgen van zonden niet worden doorgegeven van
vader op zoon, maar alleen zullen rusten op de zondaar zelf
(Ezechiël 18:1-4, 19-20;
Jeremia 32:29-30; Exodus 32:30-33).
- zonde is iets wat een mens doet en niet wat men erft, God heeft de
mens immers recht gemaakt (1 Johannes 3:4; Prediker 7:2).
- niet de zonden van Adam scheiden een mens van God, maar zijn
persoonlijke zonden (Jesaja 59:1-2; Efeziërs 2:1).
- een mens zal geoordeeld worden naar zijn eigen daden (Romeinen
2:6; 1 Petrus 1:17; 2 Korintiërs 5:10).
- Paulus zegt dat hij pas geestelijk begon te sterven toen hij
zondigde (Romeinen 7:9-11; vgl Ezechiël 28:15).
- kleine kinderen kennen geen onderscheid tussen goed en kwaad en
zijn dus onschuldig (Deuteronomium 1:34-39; Romeinen 9:11; Jeremia
19:2-6).
Zij alleen zijn de énige
ware Kerk
Wij noemen
ons niet gemeente van Christus in de exclusieve zin, wel in de
bepalende zin. Wij zeggen niet dat wij de weg zijn, wel dat Christus
de Weg is. (Efeziërs 1:22-23: Matteus 16:18: Efeziërs 5:23: Romeinen
12:4-5). Jezus noemt diegene zijn vrienden die Zijn woorden horen en
doen. (Johannes 15:14).
Anderzijds zegt Jezus ook “Niet een
ieder, die tot Mij zegt: Here, Here, zal het Koninkrijk der hemelen
binnengaan, maar wie doet de wil mijns Vaders, die in de hemelen is”
Matteus 7:21. Ik kan alleen maar hen christen noemen die Gods Wil
horen en doen, dwz zij die het onvervalste evangelie gehoorzamen
(Galaten 1:6-10). Zij die een ander evangelie navolgen zijn volgens
Paulus vervloekt . Allen die het evangelie geloven en gehoorzamen,
worden door God zelf tot Zijn
gemeente toegevoegd. (Handelingen 2:47). Dus indien er mensen zijn
die doen wat God vraagt om te doen dan zijn zij mijn broeders en
zusters.
Redding veeleer door
werken dan door genade
Dit
is een valse stelling. Dit wordt helemaal niet geloofd in de
gemeente van Christus. Wij geloven dat er niets is dat een mens kan
doen waardoor hij tot God kan zeggen ‘God, kijk eens hoe goed ik
ben, nu heb ik het verdiend om de hemel binnen te mogen’ (Titus
3:5). Wij geloven wel dat goede werken het gevolg zijn van iemand
die deelgenoot is geworden van de genade van Christus. Want:
- “De genade van God is verschenen … om
voor Zich te reinigen een eigen volk volijverig in goede werken”.
Titus 2:11-14.
- “Door genade zijt gij behouden … Want
zijn maaksel zijn wij, in Christus Jezus geschapen om goede werken
te doen, die God tevoren bereid heeft, opdat wij daarin zouden
wandelen” Efeziërs 2:8-10.
- Een geloof zonder werken is een dood geloof (Jakobus 2:17; 2:26).
- Geloof zonder werken werkt niets uit (Jakobus 2:20).
- Een mens wordt niet alleen uit geloof gerechtvaardigd (Jakobus
2:24).
Ook geloven wij dat God enkele voorwaarden heeft vooropgesteld om
gered te worden. Een mens moet het evangelie horen, geloven, zich
bekeren met berouw, belijden en zich laten dopen tot vergeving van
zonden. Dan pas is iemand gered door genade en dus wedergeboren.
Doop der wedergeboorte (baptismal
regeneration): redding door waterdoop, niet louter geloof.
Wij
geloven dat geloof alleen geen mens kan behouden (Jakobus 2:19),
maar wel een gehoorzaam geloof in de
waarheid
(Hebreeën 5:19).
- Jezus zei “Bekeert u en gelooft het
evangelie” Markus 1:15
- Jezus verkondigde een evangelie van geloof en doop om gered te
worden (Markus 16:15-16).
- Wanneer we ons laten dopen bekleden we ons met Christus door het
geloof (Galaten 3:26-27).
- Wanneer we ons laten dopen worden onze zonden vergeven, niet
ervoor (Handelingen 22:16; 2:38).
- We worden begraven in de doop en opgewekt door het geloof aan de
werking van God tot een nieuw leven (Kolossenzen 2:12-14; Romeinen
6:3-9).
- We worden gered door de doop/het bad der wedergeboorte (1 Petrus
3:21; Titus 3:5).
Enkel hún waterdoop, door hún
discipel uitgevoerd is geldig
Hoewel het logisch is dat zij die het woord tot behoudenis prediken,
ook zelf dopen en geen wildvreemde gaan vragen om de doop te doen,
geloven wij niet dat een ‘gelovige’ persé de doop moet uitvoeren.
Want het is het persoonlijk geloof in Gods Reddingsplan en
gehoorzaamheid daaraan dat een ziel kan behouden.
Gelovigen kunnen hun
redding verliezen
Oordeel zelf wat de Schrift leert. We lezen in de bijbel dat:
- Gods Geest duidelijk maakt dat sommigen zullen afvallen van het
geloof (1 Timoteus 4:1).
- we worden gewaarschuwd met de woorden “ziet
toe, broeders, dat bij niemand uwer een boos, ongelovig hart zij,
door af te
vallen van de levende God”
Hebreeën 3:12.
- er geen offer meer voor de zonden is voor hen die opzettelijk
zondigen nadat ze tot erkentenis van de waarheid zijn gekomen
(Hebreeën 10:26-27; 2 Petrus 2:20-22).
- het geloof van sommigen schipbreuk had geleden (1 Timoteus
1:19-20).
- iemand onder de christenen van de waarheid kan afdwalen (Jakobus
5:19-20; 1 Timoteus 6:5).
- sommigen in tijden van beproeving afvallig worden (Lukas 8:13).
Dat je in dit leven niet
kunt weten of je echt gered bent
Een
gelovige die in onderwerping aan de wil van Christus leeft is altijd
zeker van zijn redding:
- wie in Christus blijft is behouden, wie niet in de leer blijft
heeft noch de Zoon, noch de Vader (Johannes 15:5-6; 2 Johannes 9).
- “Zie toe op uzelf en op de leer,
volhard in deze dingen; want door dit te doen zult gij zowel uzelf
als hen, die u horen, behouden.” 1 Timoteus 4:16.
- een mens moet zijn behoudenis door gehoorzaamheid bewerken met
vreze en beven (Filippenzen 2:12)
- “want wij hebben deel gekregen aan
Christus, mits wij het begin van onze verzekerdheid tot het einde
onverwrikt vasthouden” Hebreeën 3:14.
Instrumentale muziek is
een zonde
Waar vinden wij het gezag van Christus om instrumenten te gebruiken?
Jezus zegt dat aanbidding die wordt gedaan naar de traditie van
mensen waardeloze aanbidding is "Tevergeefs
eren zij Mij, omdat zij leringen leren, die geboden van mensen zijn"
Matteus 15:9. Dus wanneer wij God gaan aanbidden met
muziekinstrumenten, daar waar het Nieuwe Testament enkel spreekt
over acappella gezang, dan is dat een menselijke toevoeging. Jezus
leert ons in het Nieuwe Testament om te lofzingen met onze geest en
met ons verstand, geestelijke liederen behoren acappella te worden
gezongen en de muziek behoort in het hart te worden gemaakt.(1
Korintiërs 14:15; Kolossenzen 3:16; Efeziërs 5:19). Zij die God
liefhebben zullen hiermee rekening houden (Johannes 14:15), zij die
denken God te kunnen aanbidden naar hun eigen hartstochten zullen
eenzelfde oordeel ondergaan als Nadab en Abihu, die ook dachten
anders te mogen doen dan hetgeen God geboden had (Leviticus 10:1-2).